Sänka ljudnivån på Monark ljuddämpare

Original avgassystem till Monark M75 med 128-kubiks JB-motor.

Sänka ljudnivån på Monark ljuddämpare

Publicerad

Fråga: Hej Jim Jag har en Monark M75 med JB 128cc. Det finns en nytillverkad ljuddämpare monterad på motorn. Ljudet från ljuddämparen är mycket högt och troligtvis finns inga rör mm inuti ljuddämparen. Jag tänkte packa med ljuddämparull för att få ned ljudet. Hur packar man ullen i ljuddämparen?

Vad är skillnaden mellan 2- respektive 4-takts ljuddämparull? Skillnaden mellan glasfiber- rostfri-ull? Skall det vara någon typ av insatsrör i ljuddämparen? Kan man även packa ljuddämpare ull i Husqvarnas 120 och 175cc original ljuddämpare?

Lars-Göran                                                                            

 

Svar: Tvåtaktare är betydligt känsligare för hur avgassystemet är beskaffat än vad fyrtaktare är och blir det fel motstånd och/eller resonans kan man tappa mycket av motoreffekten. Vanligaste ljuddämpningen på äldre tvåtaktare är att man satt ett antal plåtbafflar inne i ljuddämparen som slår sönder tryckstötarna så att varje knall blir lite "utsuddad".

Det finns många sätt att göra denna tryckutjämning med rör och kanaler som tar udden av dessa tryckstötar som vi uppfattar som en serie smällar ur avgasröret. Här kan man laborera med egna plåtbafflar som man stoppar in i dämparen. En variant är runda plåtskivor med nästan samma diameter och dämparens inre. Man klipper bort cirka en tredjedel av varje rund baffel och när man monterar dessa bafflar på rad med distansrör mellan dem så vrider man dem så att varje avklippt sida ligger 180 grader mot nästa baffel så att avgaserna tvingas köra sick-sack förbi raden med bafflar.

Om man använder något ljudabsorberande material som glas- eller stenull måste man ha någon form av metallnät som håller ullen på plats – annars kommer den bit för bit ut genom avgasröret när man kör. Någon skillnad på ull för olika motortyper känner jag inte till.

En enkel variant är att tillverka ett "rör" av finmaskigt metallnät och sedan linda ullen runt detta rör som man fixerar med tunn ståltråd. Hela paketet ska gå in i ljuddämparen med lite presspassning så det ligger still. Avgaserna kommer att passera obehindrat genom denna anordning, men tryckstötarna i det pulserande avgasflödet kommer att absorberas till viss del av ullen.

Men hur man än gör måste man provköra så man märker om motortorn tappar effekt vilket kan bero på överhettning eller fyrtaktning för att nämna några symtom som kan dyka upp om avgassystemet inte är anpassat till motorn.

Jim Lundberg

Vissa ljuddämpare har en rad med bafflar inne i ljuddämparen som slår sönder tryckstötarna från varje tändning.

Så här fungerar en genomströmningsdämpare. Avgaserna kan fritt passera genom ljuddämparen,men ullen på dess innervägg, som hålls på plats av ett nät eller perforerat rör, absorberar en del av de tryckstötar som passerar.

Exempel på ljuddämparinsats till tvåtaktare (moped).

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Shims till Victoria EM 50

6 kommentarer

Jim Lundberg: Sätt ihop och kör! Snön har smält! Se bara till att ha lite spel axiellt. EM 50 är annars rena stridsvagnen. Min kompis hade en sådan på 70-talet som fungerade trots att den saknade kopplingsvajer.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842