Lossa fastärgad trottel i förgasare

Exempel på förgasare som förvarats fuktigt där det bildats mängder med oxid.

Lossa fastärgad trottel i förgasare

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en förgasare som legat länge. Nu sitter trotteln fast, troligen ärgat. Finns det något knep att få ur den? Jag har haft förgasaren l WD40-bad i en vecka nu, men den vill inte släppa.

mvh Mats

 

Svar: Testa med att värma förgasaren till cirka 100 grader. För att få kraft nog att få upp trotteln kan det behövas att man bänder upp den genom hålet i förgasaren, men då måste vara försiktig så att man inte åstadkommer några skador på trotteln så att den av den anledningen går trögt att få ur.

När trottlar fastnar efter lång tids stillastående så kan det antigen vara stelnad olja eller oxid som är orsaken. Är det stelnad och härsken olja så kan den lösas av WD 40, 5-56 eller fotogen.

Är det oxid (ärg) så kan ett dopp i outspädd Kalkosan (finns i städhyllan i livsmedelsaffären) vilket innehåller fosforsyra. Oxider angrips lätt av syror, men det gör även zinklegeringen i förgasaren så man får inte lämna förgasaren längre än 20 – 30 minuter i badet.

Ett problem är att om man redan doppat förgasaren i någon olja (WD 40) så har den krupit in i alla spalter och hindrar då syran för att nå in till oxiden. Om det är oxid som är problemet kan det behövas en rejäl avfettning innan man använder Kalkosan.

Jim Lundberg

On
Off

12 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Shims till Victoria EM 50

6 kommentarer

Jim Lundberg: Sätt ihop och kör! Snön har smält! Se bara till att ha lite spel axiellt. EM 50 är annars rena stridsvagnen. Min kompis hade en sådan på 70-talet som fungerade trots att den saknade kopplingsvajer.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842