Tips vid renovering av Sachs 98 cc

Kopplingslagret till Sachs 98:an (samma som till sach mopeder) går att "delrenovera" genom att man tar ytterringen och kulkransen från ett E15 ramlager. Men se till att det blir samma fabrikat på alla delarna.

Tips vid renovering av Sachs 98 cc

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Jag håller på att renovera en Sachs 98cc M32. Jag har noterat några saker som avviker från beskrivningarna i din bok och som kan vara bra för andra att känna till. Kanske har motorerna lite olika mått?

1: Grafittätningarna på vevaxeln går inte att ersätta med modern packbox 17x30x6. Måttet i blocket är inte riktigt 6mm djupt, packbox 17x30x5 får plats.

2: Den kupade original brickan bakom vevaxellagerringen var bara 0,80-0,85 mm i min motor. Resultatet när jag använde 1mm bricka var att jag behövde negativa shimsbrickor på vevaxeln för att få rätt axialspel. Negativa shims är dock ovanliga och det är nu svårt att byta dessa shims utan att förstöra tätningar och lager. Får jag nya problem om jag byter från 0,2mm till 0,8mm packning mellan blockhalvorna?

3: Att bara byta ytterbanan och kulkransen i kopplingslagret från ett E15 lager kan ge problem. Original lagret i motorn är ett SKF och jag hade köpt ett NSK lager som jag tog ytterbana och krans från. Det fungerade inte, nya och gamla lagerbanona hade olika diametrar. Det gamla lagercentrumet med den nya kulkransen var för stor för att gå in i den nya ytterbanan.

4: Slutligen ett tips, grafittätningen på utgående axel går också att byta mot en modernare packbox, jag satt dit en 15x25x6 men även här hade det nog varit bättre med 5mm djup på tätningen.

David Gronowitz

 

Svar: Tack för tipsen. På den motor jag använde som exempel i boken har hålet för grafittätningen vid vevaxeln 6 mm djupt – där av min måttangivelse. Men är hålet grundare bör man ju välja en packbox som gå in helt i hålet och då är ju en 5 mm bred perfekt då den ju även fungerar i ett 6 mm djupt hål.

Men bör generellt undvika tjocka blockpackningar (mer än 0,20 mm) då detta kan ge instabilitet så att blockhalvorna rör sig gentemot varandra under drift. Nu tror jag inte att detta är ett stor problem på en 98-kubikare med dryga två hästkrafter, men jag skulle hellre dra av ramlagren och ta bort shims. Detta skadar inte lagren o man är försiktig.

Intressant med att det var olika mått på samma lagertyp hos olika fabrikat. Då får man alltså se till att man köper ett lager av samma fabrikat om man vill "delrenovera" kopplingslagret på Sachs 98:an. Vid tiden för skrivandet av Stora Tvåtaktsboken (del 1) så fanns det visserligen nytillverkade kopplingslager i handeln, eftersom samma lager sitter i Sachs mopedmotorer, men flera röster höjdes som sade att dessa lager var av usel kvalitet och gick ner sig efter en kort tid.

Numera hörs sällan några klagomål på nytillverkade kopplingslager så jag tolkar det att man har "rensat upp i träsket" så att de som säljs nu håller en bra kvalitet och då kan man ju lika gärna byta hela lagret på sin 98:a när de nya har blivit bra.

Bra tips med packboxen på den utgående axeln. Ju tätare man får växellådan desto tunnare fett kan man använda utan att det tränger ut. Fettsmorda växellådor slits ibland ut i förtid för att man valt ett för trögflytande fett som sitter fastkletat på väggarna i växellådan istället för att fara runt bland dreven och göra nytta.

Jim Lundberg

Ramlagrens innerringar går att dra av utan att skada dem, men man får vara lite försiktig. I avdragaren på bilden används icke härdade stoppskruvar som dras in i själva spåret för kulorna.

Dessutom drar man bara in dem med fingrarna - det räcker. Men härdade stoppskruvar (svarta) samt att man drar in dessa hårt kan ge skador i lagerspåret med oljud och förkortad livslängd som följd.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Shims till Victoria EM 50

6 kommentarer

Jim Lundberg: Sätt ihop och kör! Snön har smält! Se bara till att ha lite spel axiellt. EM 50 är annars rena stridsvagnen. Min kompis hade en sådan på 70-talet som fungerade trots att den saknade kopplingsvajer.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842