Ventilerad oljeplugg på Husqvarna 120 cc?

Ventilerad oljeplugg på Husqvarna 120 cc?

Publicerad

Fråga: Hej och tack för en intressant tidning. Min fråga gäller en rödqvarna 120cc av 1951 års modell.  Har nu efter motorrenoveringen uppstått en fråga. Skall det vara en speciell oljepåfyllningsskruv som har luftningshål? Har för mig att det är så på vissa maskiner. Har kollat i din mekarhandbok Stora Tvåtaktsboken men inte hittat något om detta där heller.

Mvh Lasse

 

Svar: Det är relativt vanligt att den högst belägna oljepluggen (= påfyllningen) har ett ventilationshål som kan släppa ut eventuellt övertryck som kan uppstå i växellådan under drift. Detta för att växellådsoljan inte ska tränga ut vid axlar och liknande. En del motorer (exempelvis DKW 250) har en separat avluftning ovanpå blocket.

Tyvärr så har jag inte kvar motorerna som jag använde i Stora Tvåtaktsboken så jag kan inte kolla på dessa pluggar. Tittar man i Husqvarnas reservdelskatalog (bilden ovan) så framgår det inte om pluggen M-25024, är ventilerad.

Mitt tips är att du provkör. Om det börjar tränga ut olja så kan du borra ett ventilationshål i pluggen. Bäst är att borra två hål i vinkel så det inte är ett hål på toppen av pluggen där regn- och tvättvatten kan rinna ner. Bäst är då att borra in till mitten från sidan av pluggen (i en sexkant) och sedan borra underifrån tills man når det första borrhålet. Hålet ska dessutom vara vänt bakåt så att regnvatten inte slår in i hålet. Markera därför borrhålet med pluggen åtdragen.

Någon med en Rödqvarna i garaget som kan berätta om Lasses hoj ska ha en ventilerad oljeplugg? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Shims till Victoria EM 50

6 kommentarer

Jim Lundberg: Sätt ihop och kör! Snön har smält! Se bara till att ha lite spel axiellt. EM 50 är annars rena stridsvagnen. Min kompis hade en sådan på 70-talet som fungerade trots att den saknade kopplingsvajer.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842