Ventilerad oljeplugg på Husqvarna 120 cc?

Fråga: Hej och tack för en intressant tidning. Min fråga gäller en rödqvarna 120cc av 1951 års modell.  Har nu efter motorrenoveringen uppstått en fråga. Skall det vara en speciell oljepåfyllningsskruv som har luftningshål? Har för mig att det är så på vissa maskiner. Har kollat i din mekarhandbok Stora Tvåtaktsboken men inte hittat något om detta där heller.

Mvh Lasse

 

Svar: Det är relativt vanligt att den högst belägna oljepluggen (= påfyllningen) har ett ventilationshål som kan släppa ut eventuellt övertryck som kan uppstå i växellådan under drift. Detta för att växellådsoljan inte ska tränga ut vid axlar och liknande. En del motorer (exempelvis DKW 250) har en separat avluftning ovanpå blocket.

Tyvärr så har jag inte kvar motorerna som jag använde i Stora Tvåtaktsboken så jag kan inte kolla på dessa pluggar. Tittar man i Husqvarnas reservdelskatalog (bilden ovan) så framgår det inte om pluggen M-25024, är ventilerad.

Mitt tips är att du provkör. Om det börjar tränga ut olja så kan du borra ett ventilationshål i pluggen. Bäst är att borra två hål i vinkel så det inte är ett hål på toppen av pluggen där regn- och tvättvatten kan rinna ner. Bäst är då att borra in till mitten från sidan av pluggen (i en sexkant) och sedan borra underifrån tills man når det första borrhålet. Hålet ska dessutom vara vänt bakåt så att regnvatten inte slår in i hålet. Markera därför borrhålet med pluggen åtdragen.

Någon med en Rödqvarna i garaget som kan berätta om Lasses hoj ska ha en ventilerad oljeplugg? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen