Lagerspel i Victoria FM 38 påhängsmotor

Lagerspel i Victoria FM 38 påhängsmotor

Publicerad

Fråga: Hej. HJÄLP Jim! Hur mycket glapp får det vara här? Jag har mätt på axel och bussning men det är bara 4-5 hundradelar det skiljer, och mellan bussning och hjul är det 3-4 hundradelar men bronsbussningen i kåpan kommer jag inte åt att mäta med skjutmåttet (se bild 1).

I axelns ände är det vickbart i sidled ca 3 mm men jag vet inte om det är normalt. I andra änden sitter det i ett lager som du ser på sprängskiss (se bild 2). Jag har inga måttuppgifter på den här motorn och vet inte vad det ska vara.

Hoppas du kan hjälpa mig med det här ;-)!

MVH  Donald

 

Svar: Att man kan vicka på den fria änden några millimeter säger inte så mycket om hur stort spelet är i lagret i andra änden av axeln då axelns längd samt lagrets längd och diameter spelar in hur mycket man kan vicka på axeln.

Radialspelet mäter man ju vinkelrätt mot axeln och några hundradels millimeter i radialspel kan ju leda till att en axel på någon decimeters längd kan röra sig 3-4 mm i den fria änden. Jag har inga uppgifter om vilket radialspel lagerbussningarna ska ha i victoriamotorn, men de 0,03 – 0,05 mm som du mätt upp låter rimligt med tanke på att dessa ska smörjas med rätt tjock olja (SAE 20). En kolvbultsbussning som smörjs med oljeblandad bensin har ett radialspel på 0,01 – 0,02 mm.

Du kan ju testa med att sticka ner ett bladmått på 0,05 mm (tunnaste) i bussningen du inte kommer åt att mäta och se om det samtidigt går att trycka in axeln i bussningen. Var bara beredd på att bladmåttet man knycklas till vid denna mätning.

Jag fick ett tips från en läsare att man kan hitta väldigt tunna metallremsor (0.02 – 0,04 mm) i den lilla plastdosans som sitter på stöldskyddsmärkta butiksvaror. Då kan man ju mäta ändå mindre spel.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842