Shims till Victoria EM 50

Fråga: Läser i Stora tvåtaktsboken del 2 att man i EM50 motorn placerat shimsen för vevaxeln i blocket men att man även kan placera mindre shims på vevaxeln. Tittar man på äldre sprängskisser så sitter där något som kallas för ”membranbricka” (Det är väl ett annat ord för shims.) innanför lagren på vevaxeln och inget i blocket. Sen när jag plockade sönder en EM50 motor så satt det inga shims alls i den, vare sig på vevaxeln eller i blocket. Så nu känner jag mig lite förvirrad. Ska jag inte ha några shims? Och om jag ska ha, hur vet jag då måttet?

Matte

 

Svar: Att det saknas delar i gamla motorer är tyvärr inte så ovanligt och beror oftast på slarviga mekaniker som rotat i motorn tidigare. EM 50-motorn har ju vanliga spårkullager som ramlager och då är shimsningen inte lika viktig. Det är mycket viktigare på exempelvis Puch- och Sachs mopedmotorer med magnetlager som är delade och därför bara styr i en riktning.

Men det är bra om man begränsar vevaxelns möjlighet att röra sig axiellt även om man har spårkullager som även styr axiellt – bara man shimsat så att vevaxeln inte kan röra sig i lagrens innerringar. I extremfall kan vevskivorna ta i vevhusväggen eller transmissionsdrevet kan ta i blocket där packboxen sitter.

Benämningen ”membranbricka” kan vara en felöversättning för shims, men det kan även vara en bricka som fungerar som en slags mellanvägg i vevhuset i avsikt att öka vevhuskompressionen. På DKW och BSA 125 cc-motorer sitter det enorma ”brickor” (täckplåtar)som täcker hela sidorna på vevskivorna för att täcka över de hålrum som finns i skivorna för att få ett tajtare vevhus. På en del vevaxeltappar kan det även sitta någon slags ”membranbricka” som verkar ha en liknande funktion.

När man shimsar en vevaxel med spårkullager så kan man sikta på ett axialspel på 0,10 – 0,20 mm. Mest för att hålla vevaxeln i läge – lagerspelet påverkas ju inte. Några membranbrickor behövs inte på andra motorer med samma konstruktion av ramlager som din så det är inte nödvändigt i din motor heller. Vissa Zündapp och ILO FP 50-motorer har kapslade ramlager (2Z) som visserligen kan släppa in lite oljeblandad bensin i spalten mellan plåtsidan och lagrets innerring, men anledningen till valet av kapslade lager är inte utredd. Kanske för att dämpa/stoppa tryckstötar – kanske för att skydda lagret från partiklar.

Mät först avståndet mellan ramlagren. Mät från blockets delningsplan ner till innerringen på bägge blockhalvorna och lägg ihop dessa mått. Plussa på packningens tjocklek (0.20 – 0,3 mm).

Mät sedan bredden över vevaxelns vevskivor och dra detta mått från ”blockmåttet”. Lägg till shims till detta mått blir 0,10 – 0,20 mm och fördela helst shimsen lika på bägge sidor av vevaxeln. Shimsen sätter man enklast på veaxeln.

Jim Lundberg

Shims till Victoria EM 50
Dra måttet av vevaxelns bredd från ”blockmåttet”. Det som blir kvar ska ner till 0,10 – 0,20 mm vilket man fixar med shims.
Shims till Victoria EM 50
Vissa motorer (DKW & BSA 125 cc) har jättestora skivor som ska täcka vevaxelns håligheter för att minska vevhusvolymen.
Rulla till toppen