Vad är det svarta som droppar ur cylindern?

Zündapp KM 48.

Vad är det svarta som droppar ur cylindern?

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Har en fundering på varför det kommer något svart som droppar på avgasarröret ur det lilla hålet på cylindern som syns när man lyfter på toppen. Motorn är en Zündapp KM 48.

Hälsningar

Sten-Åke

 

Svar: Det är förmodligen hålet till pysen som du menar. Vissa motorer har en kanal borrad i cylinderns tätningsyta som går ner till avgasporten. Tanken är att pysen ska bli tyst (inte göra skäl för namnet) genom att kompressionstrycket från pysventilen i topplocket leds ner till avgassystemet istället för rakt ut i det fria. Normalt ska det inte kunna läcka ut något här, men det kan vara så att din motor har fel sorts topplockspackning.

Men det som rinner är troligtvis oförbränd tvåtaktsolja blandad med sot. Detta kan i sin tur vara ett symtom på att tändsystemet är lite klent så att förbränningen blir ofullständig, eller att man använder en så kallad "Racingolja" som har en så hög kolningstemperatur (för att klara smörjningen i högtrimmade motorer) att den inte brinner upp helt i en standardmotor.

Det kan även bero på att växellådsolja läcker in i vevhuset vilket inte är aktuellt på din motor som endast har en reduceringsväxel vilken smörjs av den oljeblandade bensinen.

Jim Lundberg

Vissa motorer har en borrad kanal (pilen) där förbränningstrycket från pysventilen leds ner till avgassystemet. På detta vis blir "pysen" tyst när man aktiverar den. (ILO Piano)

Har man inte rätt topplockspackning med ett "öra" som tätar detta hål kommer trycket ett pysa ut mellan topplock och cylinder - och eventuell olja.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Shims till Victoria EM 50

6 kommentarer

Jim Lundberg: Sätt ihop och kör! Snön har smält! Se bara till att ha lite spel axiellt. EM 50 är annars rena stridsvagnen. Min kompis hade en sådan på 70-talet som fungerade trots att den saknade kopplingsvajer.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842