Oljeblandning till Mosquito påhängsmotor

Någon som testat om Mosquiton nöjer sig med mindre än 8 procent olja i bensinen?

Oljeblandning till Mosquito påhängsmotor

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Mosquito påhängsmotor monterad på en Monarkcykel som jag tuffar omkring med. Enligt instruktionsboken så ska den ha 8 % oljeblandning (1 del per 12) Den funkar bra med det men är det nödvändigt?

/Janis

 

Svar: 8 % oljeinblandning är nog det mesta jag hört till en tvåtaktare (vissa Vespor rekommenderas 6 %), men det låter som att motorn borde klara sig med betydligt mindre olja idag när oljorna smörjer bättre.

Nu är det alltid vanskligt att säga att "det går utmärkt med så och så mycket olja" då vissa motorer kan ha sina akilleshälar. Kolvbultsbussningen är en svag punkt och den brukar vara den första att ge upp om smörjningen blir för dålig.

Sedan är det så att många tidiga "enpetare" har en reduceringsväxel som kan vara smord av oljan i bensinen, men dess kuggar brukar vara nöjda med den lilla olja som finns tillhanda vid en inblandning av 3 – 4 % olja.

Om du använder en riktig tvåtaktsolja av bra kvalitet – gärna syntet – så borde (borde…) din motor få tillräcklig smörning vid 4 – 5 % oljeinblandning. Jag har ingen sprängskiss till Mosquiton, men har sett bilder på nerplockade motorer och de är uppbyggda på samma vis som samtida mopedmotorer med kullager i ramlagren, kolvbultsbussning av brons, cylinder av gjutjärn och så vidare.

Jim Lundberg

On
Off

11 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Jims nya bok på gång

1 kommentar

morian: Hej Det ser spændende ud med Jims nye bog. Jeg har allerede de to Stora Tvåtaktsboken. Hvad koster den ny bog? Venlig hilsen Jesper (fra Danmark)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842