Montera dödarknapp på Triumph T110 med magnettändning

Lucas K2F-magnet. Om jag minns rätt så är "10" anslutningen till dödarknappen och "11" är kolet som ligger mot centrummuttern.

Montera dödarknapp på Triumph T110 med magnettändning

Publicerad

Fråga: Hej! Har en fundering på var och hur man skall koppla in "Dödarknappen" på en gammal Triumph T110 med magnettändning? Vill inte gärna chansa...

Roger Karlsson

 

Svar: Nu vet jag inte vad det är för en magnet på just din Triumph, men det kan vara en Lucas K2F eller liknande. Över brytarna sitter det ett lock och tar man bort det så sitter det en centrummutter i axelns förlängning. Om man jordar denna mutter kortsluter man primärlindningen och motorn stannar – precis som på en moped med svänghjulsmagnet.

Jag har byggt om något lock genom att sätta en nylonskruv (polyamid) i lockets centrum med ett runt kol från okänd elmotor i ett hål borrat i skruven. Hålet är alltså genomgående och lika grovt som kolet på insidan, men mindre vid skruvskallen där man drar ut kabeln som ska dras till en dödarknapp. En liten fjäder från en kulspetspenna trycker kolet mot magnetens centrummutter så att det blir kontakt, ungefär som mellan rotor och fördelarlock i en bilmotor. Det finns färdiga lock med denna funktion, men så här löste jag problemet.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Är linolja bra?

5 kommentarer

Michael B: Kallpressad linolja penslar jag på all rost under bilen. Den tränger bäst in i rosten men torkar långsamt. Träskivan på släpvagnen penslar jag med kokt linolja den torkar snabbare och det blir som en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842