Stor dödgång på flintakick

Skruven som lossas på bilden har en tapp som ligger i ett spår i den tandade hylsan.

Stor dödgång på flintakick

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Monark 1964 med 2-växlad (fotväxel) Flintamotor. Kicken har stor dödgång, ett åttondels varv. Ibland tar den inte alls, kan bli lite motstånd längst ned. Vad kan man göra?

GN

 

Svar: Förutsatt att kopplingen fungerar som den ska så ligger felet i kickmekanismen inne i motorn. Flintan har två fjädrar i kickmekanismen – en returfjäder för kicken och en tryckfjäder som ska pressa den tandade hylsan mot kickdrevet när man kickar. Förmodligen är det vid den senare fjädern felet ligger och allt arbete med kickmekanismen kräver att man delar på motorn.

Men börja med att lossa skruven på motorns ovansida (övre bilden). Ha kicken på axeln och håll i den ifall axeln vill vrida sig när skruven lossas. I änden på denna skruv är en tapp som ligger i ett spår på den tandade hylsan runt kickaxeln och det är tappen och spåret som låter hylsan röra sig axiellt mot kickdrevet när man kickar. Det kan vara så att tappen på denna skruv är sliten eller av. Har det senare hänt måste den avbrutna biten avlägsnas ur växellådan.

Men flintan är lättmekad och uppstår problem finns det en komplett reparationsanvisning för flintamotorn (och 20 andra motorer) i Stora Tvåtaktsboken, del 1. Ska du dela motorn kan det vara bra att ha en packningssats hemma.

Jim Lundberg

Kickmekanismen har två fjädrar - en inre för retur av kicken och en yttre som ska trycka den tandade hylsan mot kickdrevet (saknas i bild),

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Honda 650 som inte går på startmotorn

4 kommentarer

Jim Lundberg: Amerikansk hjärnblödning...? Prova hojen till Viksta imorgon!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842