Husqvarna Roulette som bara går några sekunder

Husqvarna Roulette som bara går några sekunder

Publicerad

Fråga: Hej. Köpte en motor till min Husqvarna Roulette och skruvade på den. Då startade den och gick bra. Körde och lade i 1:an och 2:an i garaget. Sen i dag när jag skulle ut och provköra så kör jag på 1:an i typ 500 meter, sen lägger jag i 2:an då tvärdör den och startade inte mer och då åkte jag till garaget. Några timmar senare då startar den och går några sekunder. Den får soppa och gnista det sitter en hel packning vid toppen. Kan det vara kondensatorn eller tändspolen?

Mvh Jocke

Uppdaterad 2019-03-28:

Den får soppa och gnista jag har bytt kondensator. Den får  fin gnista men vagrar att ens tända till nu den starta till på första. Sen märkte jag att jag glömt att dra åt svänghjulet men de är fixat och den får fin gnista och blött stift men tänder ej till nå mer


Svar: Symtomen tyder på att det är kondensatorn eller tändspolen som har gett upp. Om du gör ett startförsök bör då tändstiftet bli blött vilket sker om gnistan uteblir eller är för svag.

Börja med att byta kondensator – det är en kostnad på någon 50-lapp. Dessutom brukar kondensatorn vara snabbast på att visa symtom – det kan röra sig om några sekunder. En tändspole kan oftast fungera i flera minuter innan den bekänner färg.

Nytt svar 2019-03-28: Om stiftet fortfarande blir blött är nog gnistan för klen - om inte förgasaren flödar eller kompressionen är dålig. Testa lite olika brytaravstånd. Kolla kompressionstrycket. mellan 4 - 6 kilo (Bar) bör det bli.

Jim Lundberg

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Är linolja bra?

5 kommentarer

Michael B: Kallpressad linolja penslar jag på all rost under bilen. Den tränger bäst in i rosten men torkar långsamt. Träskivan på släpvagnen penslar jag med kokt linolja den torkar snabbare och det blir som en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842