Olja till Honda 125 cc från 1973

Fråga: Ännu en oljefråga. Jag har renoverat en Honda CB 125 K5 från 1973 och i manualen står det att den ska ha rak SAE 30 och att multigradoljor inte rekommenderas (varför?). Jag hittar ju sån olja men inte där det står att den är för mc, den har ju våt koppling så oljan kan ha tillsatser som gör att den slirar Kan man läsa på förpackningen om den har sådana? Gräsklipparolja låter ju lite primitivt i en motor som varvar 10500 tycker jag.

Åke

 

Svar: Multigradeoljor från 1973 är inte riktigt likadana som multigradeoljor från 2019. Varför Honda rekommenderade en singlegrade (rak) olja kan jag inte svara på, men det kan ju ha berott på att dåtidens multigradeoljor inte var bra i motorcykelmotorer och då fanns det ju bara singlegrade att välja på.

Om vi håller oss till viskositeteten, alltså hur tjock/tunn oljan är så är skillnaden mellan en singlegrade och multigrade så här:

En kall multigrade SAE 10w-30 har samma viskositet som en kall SAE 10 singlegrade.

En varm multigrade SAE 10w-30 har samma viskositet som en varm SAE 30 singlegrade.

Om vi vänder på steken så är en SAE 30 väldigt tjockflytande när den är kall och en SAE 10 är väldigt tunnflytande när den är varm. Det är inte så bra då en alltför tjock olja är svårpumpad igenom oljekanalerna så att smörjningen kan bli dålig vid kallstart. En allt för tunn olja har ofta en sämre filmstyrka och har svårare att hålla isär metallytorna i en varm motor.

När man ersätter en singlegradeolja med en mulltigradeolja är det de sista talet i multigradeoljans beteckning som man jämför. I ditt fall skulle då SAE-oljan ersättas med SAE XXw-30 multigrade. Men sonderar man marknaden så har de flesta motorcykeloljor viskositeten SAE XXw-40. En multigradeolja med ”40” i beteckningen är något tjockare än en SAE 30 singlegrade när motorn uppnått arbetstemperatur.

Det bör inte vara någon fara och en vanlig åtgärd när motorn blivit sliten (ökat lagerspel) är att gå upp ett snäpp i viskositet. Nu är ju din motor renoverad och har då små lagerspel, men det är tveksamt om en”40″-olja skulle ställa till det. Vill du vara säker så kollar du med Honda själva då det finns enstaka motorkonstruktioner som är känsliga när det gäller viskositet.

När det gäller kopplingen så är alltid en motorcykelolja att föredra då den är anpassad till våta kopplingar. Moderna motorcyklar har ju gemensam olja för motor, växellåda och transmission.

(”w” står för att oljan ska hålla en viss viskositet när det är riktigt kallt utan att bli för tjock)

Jim Lundberg

Rulla till toppen