Olja till Honda 125 cc från 1973

Olja till Honda 125 cc från 1973

Publicerad

Fråga: Ännu en oljefråga. Jag har renoverat en Honda CB 125 K5 från 1973 och i manualen står det att den ska ha rak SAE 30 och att multigradoljor inte rekommenderas (varför?). Jag hittar ju sån olja men inte där det står att den är för mc, den har ju våt koppling så oljan kan ha tillsatser som gör att den slirar Kan man läsa på förpackningen om den har sådana? Gräsklipparolja låter ju lite primitivt i en motor som varvar 10500 tycker jag.

Åke

 

Svar: Multigradeoljor från 1973 är inte riktigt likadana som multigradeoljor från 2019. Varför Honda rekommenderade en singlegrade (rak) olja kan jag inte svara på, men det kan ju ha berott på att dåtidens multigradeoljor inte var bra i motorcykelmotorer och då fanns det ju bara singlegrade att välja på.

Om vi håller oss till viskositeteten, alltså hur tjock/tunn oljan är så är skillnaden mellan en singlegrade och multigrade så här:

En kall multigrade SAE 10w-30 har samma viskositet som en kall SAE 10 singlegrade.

En varm multigrade SAE 10w-30 har samma viskositet som en varm SAE 30 singlegrade.

Om vi vänder på steken så är en SAE 30 väldigt tjockflytande när den är kall och en SAE 10 är väldigt tunnflytande när den är varm. Det är inte så bra då en alltför tjock olja är svårpumpad igenom oljekanalerna så att smörjningen kan bli dålig vid kallstart. En allt för tunn olja har ofta en sämre filmstyrka och har svårare att hålla isär metallytorna i en varm motor.

När man ersätter en singlegradeolja med en mulltigradeolja är det de sista talet i multigradeoljans beteckning som man jämför. I ditt fall skulle då SAE-oljan ersättas med SAE XXw-30 multigrade. Men sonderar man marknaden så har de flesta motorcykeloljor viskositeten SAE XXw-40. En multigradeolja med "40" i beteckningen är något tjockare än en SAE 30 singlegrade när motorn uppnått arbetstemperatur.

Det bör inte vara någon fara och en vanlig åtgärd när motorn blivit sliten (ökat lagerspel) är att gå upp ett snäpp i viskositet. Nu är ju din motor renoverad och har då små lagerspel, men det är tveksamt om en"40"-olja skulle ställa till det. Vill du vara säker så kollar du med Honda själva då det finns enstaka motorkonstruktioner som är känsliga när det gäller viskositet.

När det gäller kopplingen så är alltid en motorcykelolja att föredra då den är anpassad till våta kopplingar. Moderna motorcyklar har ju gemensam olja för motor, växellåda och transmission.

("w" står för att oljan ska hålla en viss viskositet när det är riktigt kallt utan att bli för tjock)

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Honda 650 som inte går på startmotorn

3 kommentarer

mekgoran: hej, tog hjälp av en pensionerad elektriker, annars nära att få en amerikansk hjärnblödning.. ska ta en sväng nu fredag innan bakslaget på vädret kommer antågande.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842