Svag Husqvarna Flinta

Svag Husqvarna Flinta

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har fått min Husqvarna flinta (2vxl hand) till att gå och starta. Men jag tycker den är väldigt svag. När den är kall orkar den knappt dra iväg mig i en pytteliten backe. Eller platt mark på ettan. När den är varm går den lite bättre. 

Ska byta topplockspackning då den läckte lite men vart bättre när jag drog åt toppen. Ska också byta packboxar då de är gamla.  Avgassystemet är ett sådant nytillverkat med flintakrök och en cigarrljuddämpare. Har sotat ur den innan allt sattes ihop för ett tag sedan. 

Ny kolv med ringar och honad cylinder.  Original förutom att insuget är uppborrat till 11mm. Har planer på att jacka kolven lite. Tips på det? Sedan kanske ett ställbart munstycke, fyrtaktar förutom på absolut fullgas på raksträckor. Vad är felet med att den är så svag? Blir det lite bättre med nya packboxar?

Emil

 

Svar: Kolla först att tändningen står rätt. Flintan ska ha en förtändning på 2 – 2,5 mm och ett brytaravstånd på 0,30 – 0,35 mm om motorn ska gå som den ska. I och med att den ärtrimmad kan jag inte rekommendera någon särskild storlek på huvudmunstycket. Otrimmad ska den ha ett huvudmunstycke med storleken 46 (Encarwi) eller 54 (Bing), men detta gäller inte om den är uppborrad.

Att jacka kolven gör motorn ändå klenare på låga varv och den effekthöjning som detta ger kommer först vid högre varvtal – om den orkar dit. Jag har provkört övertrimmade moppar med lååånga öppningstider där motorn inte orkar när man lägger i en högre växel. Man lyckas varva ur den på ettan men när man lägger i tvåan så orkar den inte och det blir ettan igen – eller stopp…

Men en Flinta ska inte vara så klen som din verkar vara. Testa gärna kompressionstrycket som bör ligga på 4 – 6 kilo (Bar). Kolla ringöppningen på bägge kolvringarna. Gapet med ringen i cylindern ska vara minst 0,15 mm, men inte så mycket mer än 0,50 mm om ringarna ska täta hyfsat. Om du monterat en trimljuddämpare på en otrimmad eller lite trimmad motor kan den faktiskt ge sämre effekt än en originaldämpare.

Packboxarna tror jag inte riktigt på, även om det kan vara bra att byta dem om de är gamla. Läckande packboxar ger en svårstartad motor och ofta en skenande tomgång, men motorn kan ändå gå hyfsat på högre varvtal eftersom läckaget vid vevaxeln då inte hinner ställa till med så mycket.

Jim Lundberg

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Är linolja bra?

5 kommentarer

Michael B: Kallpressad linolja penslar jag på all rost under bilen. Den tränger bäst in i rosten men torkar långsamt. Träskivan på släpvagnen penslar jag med kokt linolja den torkar snabbare och det blir som en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842