Svag Husqvarna Flinta

Fråga: Hej. Jag har fått min Husqvarna flinta (2vxl hand) till att gå och starta. Men jag tycker den är väldigt svag. När den är kall orkar den knappt dra iväg mig i en pytteliten backe. Eller platt mark på ettan. När den är varm går den lite bättre. 

Ska byta topplockspackning då den läckte lite men vart bättre när jag drog åt toppen. Ska också byta packboxar då de är gamla.  Avgassystemet är ett sådant nytillverkat med flintakrök och en cigarrljuddämpare. Har sotat ur den innan allt sattes ihop för ett tag sedan. 

Ny kolv med ringar och honad cylinder.  Original förutom att insuget är uppborrat till 11mm. Har planer på att jacka kolven lite. Tips på det? Sedan kanske ett ställbart munstycke, fyrtaktar förutom på absolut fullgas på raksträckor. Vad är felet med att den är så svag? Blir det lite bättre med nya packboxar?

Emil

 

Svar: Kolla först att tändningen står rätt. Flintan ska ha en förtändning på 2 – 2,5 mm och ett brytaravstånd på 0,30 – 0,35 mm om motorn ska gå som den ska. I och med att den ärtrimmad kan jag inte rekommendera någon särskild storlek på huvudmunstycket. Otrimmad ska den ha ett huvudmunstycke med storleken 46 (Encarwi) eller 54 (Bing), men detta gäller inte om den är uppborrad.

Att jacka kolven gör motorn ändå klenare på låga varv och den effekthöjning som detta ger kommer först vid högre varvtal – om den orkar dit. Jag har provkört övertrimmade moppar med lååånga öppningstider där motorn inte orkar när man lägger i en högre växel. Man lyckas varva ur den på ettan men när man lägger i tvåan så orkar den inte och det blir ettan igen – eller stopp…

Men en Flinta ska inte vara så klen som din verkar vara. Testa gärna kompressionstrycket som bör ligga på 4 – 6 kilo (Bar). Kolla ringöppningen på bägge kolvringarna. Gapet med ringen i cylindern ska vara minst 0,15 mm, men inte så mycket mer än 0,50 mm om ringarna ska täta hyfsat. Om du monterat en trimljuddämpare på en otrimmad eller lite trimmad motor kan den faktiskt ge sämre effekt än en originaldämpare.

Packboxarna tror jag inte riktigt på, även om det kan vara bra att byta dem om de är gamla. Läckande packboxar ger en svårstartad motor och ofta en skenande tomgång, men motorn kan ändå gå hyfsat på högre varvtal eftersom läckaget vid vevaxeln då inte hinner ställa till med så mycket.

Jim Lundberg

Rulla till toppen