Fyrväxlad Sachs som inte driver på treans växel

Sachs utgående axel (treväxlad). Underst är växelstången med sin kil som ska löpa inne i axlens slits.

Fyrväxlad Sachs som inte driver på treans växel

Publicerad

Fråga: Hej. Har renoverat en flakmoped och byggt om den lite. Satt på ett Alabamahjul och fyrväxlad Sachsmotor som jag har problem med! Har ställt in växellägen efter era artiklar och växlarna går i rätt. Ettans och tvåans och fyran drar fint men när man lägger i trean så slirar den!

När jag har den på liften och växlar i trean så drar den lite sen tar man i då släpper den och slirar! Vad beror det på?

Leif Gustafsson

 

Svar: Jag har inte skruvat med den fyrväxlade motorn, men testa med att ta bort armen med sin hästsko som sitter med två skruvar i mellankåpan. Hissa upp bakhjulet och flytta sedan växelstången med sin spårmutter utåt/inåt och försök att hitta samtliga växlar.

Växellådan fungerar ungefär som en dragkilslåda – det vill säga man låser fast ett drev i taget i den axeln de löper på. I drevens hål finns det urtag och inne i axeln löper en slags kil som vars ändar sticker ut ur axeln.

När man växlar så flyttar man denna kil så att den hamnar i det drev som man vill koppla in för respektive växel. Varför just trean inte fungerar kan bero på flera saker. Det kan vara så att växelmekanismen har någon defekt som gör att kilens läge på treans växel inte ligger mitt inne i treans drev.

Det kan även vara så att treans drev är skadat på insidan så att kilen inte får grepp i drevets urtag. En möjlig variant kan vara att treans drev är felvänt så att urtagen inte ligger i höjd med kilen när denna står rätt. Har som sagt inte skruvat med den fyrväxlade lådan, men det kan ju vara så att urtagen i drevet inte ligger mitt i drevet i djupled räknat och då måste drevet vändas rätt om kilen ska kunna greppa.

Jim Lundberg

Växellådan till en treväxlad sachsmotor.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Honda 650 som inte går på startmotorn

3 kommentarer

mekgoran: hej, tog hjälp av en pensionerad elektriker, annars nära att få en amerikansk hjärnblödning.. ska ta en sväng nu fredag innan bakslaget på vädret kommer antågande.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842