Puch Maxi som vägrar starta

Fråga: Hej! Jag har precis köpt en Puch Maxi som har stått oanvänd de senaste 4-5 åren. Naturligtvis startar den inte. Jag har kollat att den går gnista, att tändningen är rätt inställd, att den har bra kompression (7 bar) och att den får bensin som den ska. Det enda lilla frågetecknet är att o-ringen till flottörhuset på förgasaren är skadad så att den läcker lite bensin. Dock inte minsta tillstymmelse till att välja starta, eller ens försöka tända. Har jag missat något uppenbart?

Har så smått börjat misstänka packboxarna, men borde inte motorn i alla fall hosta lite även om de var otäta? Och hur går man till väga för att byta packboxarna på en Maxi med E50-motor? Jag är ganska orutinerad när det gäller att meka motor, men jag har fått för mig att E50-motorn ska vara väldigt simpel och lättmekad?

Tack på förhand!

/Linus

 

Svar: Gör ett startförsök och skruva ur tändstiftet. Är stiftet blött ligger felet i tändsystemet och är det torrt kommer det inte fram något bränsle. Om stiftet är blött kan du testa med att ta ett fungerande tändstift och klippa av sidoelektroden så att det blir ett gnistgap på 4 – 5 mm vilket är det minsta avstånd som gnistan måste orka hoppa ute i fria luften.

Under kompression blir det betydligt svårare för gnistan att hoppa mellan elektroderna. Man testar då med detta omgjorda stift med stiftet mot motorblocket. Orkar gnistan inte hoppa cirka 5 mm utanför motorn så orkar den inte hoppa de 0,5 mm som det ordinarie stiftet ska ha. Därför kan man inte lita på att på att gnistan uppstår i motorn om man testar det ordinarie tändstiftet med sina 0, 5mm utanför motorn.

Kolla även att kilen till svänghjulet är hel så att inte svänghjulet har vridit sig på vevaxeln så att motorn tänder vid helt fel tidpunkt. Maximotorn ska ha en förtändning på 2 mm och brytaravståndet ska vara 0,35 – 0, 45 mm.

O-ringen bör inte vara orsaken om det är den som tätar flottörhuslocket. Är det tätt här så brukar det enbart bli så att det rinner lite bensin på utsidan av förgasaren – funktionen ska inte påverkas. Puch Maximotorn är väldigt lätt att skruva med och en komplett reparationsanvisning hittar du i Stora Tvåtaktsboken, del 2. En motor som stått stilla så länge kan ha tvåtaktsolja i förgasaren som kan täppa till munstycken och kanaler.

Om packboxarna i vevhuset läcker kan motorn ibland gå att starta, men med orolig tomgång. Är läckaget större kan det bli så att man måste trampa upp i hög fart för att motorn överhuvudtaget ska starta och då går den bara på höga varv – eller så går den inte att starta alls.

Det man ska se upp med är kickmekanismen på motorer med kick som kan vara lite trixig att få ihop samt att man får det tätt runt packboxarna då motorn är delad horisontellt.

Jim Lundberg

Puch Maxi som vägrar starta
Teststift för att se om gnistan verkligen orkar hoppa de 5 mm som den bör klara ute i fria luften.
Puch Maxi som vägrar starta
Man kan lätt göra sitt eget teststift genom att klippa av sidoelektroden på ett fungerande tändstift – helst med utstickande mittelektrod som på bilden. Det blir en liten och portabel ”tändspoleprovare” som ryms i moppens verktygslåda.
Rulla till toppen