Puch Maxi som vägrar starta

Puch Maxi som vägrar starta

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har precis köpt en Puch Maxi som har stått oanvänd de senaste 4-5 åren. Naturligtvis startar den inte. Jag har kollat att den går gnista, att tändningen är rätt inställd, att den har bra kompression (7 bar) och att den får bensin som den ska. Det enda lilla frågetecknet är att o-ringen till flottörhuset på förgasaren är skadad så att den läcker lite bensin. Dock inte minsta tillstymmelse till att välja starta, eller ens försöka tända. Har jag missat något uppenbart?

Har så smått börjat misstänka packboxarna, men borde inte motorn i alla fall hosta lite även om de var otäta? Och hur går man till väga för att byta packboxarna på en Maxi med E50-motor? Jag är ganska orutinerad när det gäller att meka motor, men jag har fått för mig att E50-motorn ska vara väldigt simpel och lättmekad?

Tack på förhand!

/Linus

 

Svar: Gör ett startförsök och skruva ur tändstiftet. Är stiftet blött ligger felet i tändsystemet och är det torrt kommer det inte fram något bränsle. Om stiftet är blött kan du testa med att ta ett fungerande tändstift och klippa av sidoelektroden så att det blir ett gnistgap på 4 – 5 mm vilket är det minsta avstånd som gnistan måste orka hoppa ute i fria luften.

Under kompression blir det betydligt svårare för gnistan att hoppa mellan elektroderna. Man testar då med detta omgjorda stift med stiftet mot motorblocket. Orkar gnistan inte hoppa cirka 5 mm utanför motorn så orkar den inte hoppa de 0,5 mm som det ordinarie stiftet ska ha. Därför kan man inte lita på att på att gnistan uppstår i motorn om man testar det ordinarie tändstiftet med sina 0, 5mm utanför motorn.

Kolla även att kilen till svänghjulet är hel så att inte svänghjulet har vridit sig på vevaxeln så att motorn tänder vid helt fel tidpunkt. Maximotorn ska ha en förtändning på 2 mm och brytaravståndet ska vara 0,35 – 0, 45 mm.

O-ringen bör inte vara orsaken om det är den som tätar flottörhuslocket. Är det tätt här så brukar det enbart bli så att det rinner lite bensin på utsidan av förgasaren – funktionen ska inte påverkas. Puch Maximotorn är väldigt lätt att skruva med och en komplett reparationsanvisning hittar du i Stora Tvåtaktsboken, del 2. En motor som stått stilla så länge kan ha tvåtaktsolja i förgasaren som kan täppa till munstycken och kanaler.

Om packboxarna i vevhuset läcker kan motorn ibland gå att starta, men med orolig tomgång. Är läckaget större kan det bli så att man måste trampa upp i hög fart för att motorn överhuvudtaget ska starta och då går den bara på höga varv – eller så går den inte att starta alls.

Det man ska se upp med är kickmekanismen på motorer med kick som kan vara lite trixig att få ihop samt att man får det tätt runt packboxarna då motorn är delad horisontellt.

Jim Lundberg

Teststift för att se om gnistan verkligen orkar hoppa de 5 mm som den bör klara ute i fria luften.

Man kan lätt göra sitt eget teststift genom att klippa av sidoelektroden på ett fungerande tändstift - helst med utstickande mittelektrod som på bilden.

Det blir en liten och portabel "tändspoleprovare" som ryms i moppens verktygslåda.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Honda 650 som inte går på startmotorn

4 kommentarer

Jim Lundberg: Amerikansk hjärnblödning...? Prova hojen till Viksta imorgon!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842