Växelproblem på Victoria EM 50

Växelproblem på Victoria EM 50

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har på en av mina EM50-motorer problem med att få växlarna att gå i som dom ska. Det kvittar hur mycket jag skruvar på kul-leden för ettan vill ändå inte gå i, växelstoppet tar emot när det är ett par mm kvar för "pet-grejen" att nå fram. Allt började med att jag rev isär växelmekaniken samt växelarmen för att göra rent och för att byta ut den för korta skruv som satt till växelstoppet mot en riktig orginaltapp.

Den för korta skruven som jag bytte ut tog inte emot fjädern när växelpedalen trycktes nedåt utan den slank förbi. Nu med den riktiga tappen så lägger sig fjädern mot både när man rör pedalen uppåt eller nedåt. Jag antar att det är det riktiga sättet som det ska fungera på. Men som sagt det går inte att få till justeringen längre. När jag snurrar på svänghjulet och petar i växlarna med handen så går dom i lätt.

När länkaget sitter där så blir det som så att när man växlar från friläge mot 2:an så går det bra. Och likaså från 2:an till friläge. Från 2:an till 3:an går lite trögt men det går ej att växla från 3:an till 2:an. Och till 1:an går inte alls. Jag har testat med andra länkage fjädrar, armar shims, klinkor men är samma fel ändå. Inget fett finns förutom vid kulan.

Vad 17 är fel? Det gick ju innan jag fixade det som var felaktigt så när det är ok bör ju allt blivit bättre, inte sämre. Jag hade inga problem att fixa växlarna på motorn jag renoverat. Där sitter o andra sidan en skruv, inte orginaltapp som växelspärr. Men den har rätt längd och funktionen är lika som på den som fått tapp.

Vh Matte

 

Svar: Spontant så låter det som att något hamnat fel efter återmonteringen. Fördelen med denna växelmekanism är ju att man kan se vad som händer när man rör vid växelspaken. Jag tror att du får sitta och studera mekanismen vid växling och försöka klura ut vad som går fel och vad som händer om man ändrar på något.

En klassiker är att hårnålsfjädern som sitter under klinkan är deformerad eller slak så att klinkan inte viker av tillräckligt fort för att greppa ett hack i segmentet. Ibland beror problemen på att man varit för hårdhänt mot växelspaken så att delarna i mekanismen är stukade, men så borde det ju inte vara i detta fall eftersom allt verkad fungera innan du bytte tappen.

Jim Lundberg

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Honda 650 som inte går på startmotorn

4 kommentarer

Jim Lundberg: Amerikansk hjärnblödning...? Prova hojen till Viksta imorgon!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842