Byta bussning på mellanaxeln i sachsmotor

Fråga: Hej, undrar om du har bytt den tunna bussningen som sitter på mellanaxeln i sachsmotorn? Har ett fint kopplingslager men kopplingskorgen glappar ändå mycket, bussningen är ju väldigt tunn och säkert lätt att stuka i kanten när man pressar på den, verkar ju sitta ganska hårt, värma/kyla? tacksam för svar.

Kent

 

Svar: Bussningen brukar sitta ganska löst på axeln och ska inte vara svår att demontera och montera. Vissa bussningar kan man snurra på med fingrarna på axeln. Att värma bussningen eller kyla axeln gör ingen större skillnad eftersom den tunna bussningen kommer att få samma temperatur som axeln inom några sekunder när värmen leds över. Möjligtvis kan värmen få bussningen att vidga sig lite mer än axeln om bägge har samma temperatur.

Men kolla först och främst att det verkligen är bussningen som är sliten och orsak till glappet. Dessa bussningar brukar hålla väldigt länge eftersom de enbart arbetar när man drar in kopplingshandtaget. All övrig tid roterar ju axeln och lagret åt samma håll och med samma varvtal.

Om den ska bytas kan man ”massera” den gamla bussningen lite med lätta hammarslag så att den sträcker sig lite och blir större. Då glider den lätt av från axeln. Om den nya går trögt måste man se till att pressa med en rörstump som har absolut raka kanter i änden så bussningen inte stukas till.

Jim Lundberg

Rulla till toppen