Byta bussning på mellanaxeln i sachsmotor

Byta bussning på mellanaxeln i sachsmotor

Publicerad

Fråga: Hej, undrar om du har bytt den tunna bussningen som sitter på mellanaxeln i sachsmotorn? Har ett fint kopplingslager men kopplingskorgen glappar ändå mycket, bussningen är ju väldigt tunn och säkert lätt att stuka i kanten när man pressar på den, verkar ju sitta ganska hårt, värma/kyla? tacksam för svar.

Kent

 

Svar: Bussningen brukar sitta ganska löst på axeln och ska inte vara svår att demontera och montera. Vissa bussningar kan man snurra på med fingrarna på axeln. Att värma bussningen eller kyla axeln gör ingen större skillnad eftersom den tunna bussningen kommer att få samma temperatur som axeln inom några sekunder när värmen leds över. Möjligtvis kan värmen få bussningen att vidga sig lite mer än axeln om bägge har samma temperatur.

Men kolla först och främst att det verkligen är bussningen som är sliten och orsak till glappet. Dessa bussningar brukar hålla väldigt länge eftersom de enbart arbetar när man drar in kopplingshandtaget. All övrig tid roterar ju axeln och lagret åt samma håll och med samma varvtal.

Om den ska bytas kan man "massera" den gamla bussningen lite med lätta hammarslag så att den sträcker sig lite och blir större. Då glider den lätt av från axeln. Om den nya går trögt måste man se till att pressa med en rörstump som har absolut raka kanter i änden så bussningen inte stukas till.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Honda 650 som inte går på startmotorn

4 kommentarer

Jim Lundberg: Amerikansk hjärnblödning...? Prova hojen till Viksta imorgon!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842