Hur rengör man luftfiltret till en Encarwiförgasare?

Metalltrådsfilter rengörs i något lösningsmedel och med en borste kan man hjälpa det på traven.

Hur rengör man luftfiltret till en Encarwiförgasare?

Publicerad

Fråga: Hur gör man bäst rent luftfiltret till en Encarwi S65?

Ulrik

 

Svar: Jag förmodar att det handlar om det klassiska metalltrådsfiltret som är vanligast på dessa förgasare. Lägg filtret i lacknafta, tändvätska, thinner eller avfettning och låt det ligga en stund så smutsen löser sig.

Genom att "slå" det ner i vätskan upprepade gånger tvingas vätskan upp mellan maskorna så att det blir lite rörelser på insidan. Hjälp gärna till med en borste på utsidan. Skaka av filtret och blås det torrt med tryckluft. Ha gärna ett vitt papper bakom när du blåser så ser du om det bara kommer ren vätska eller om det finns mer smuts kvar. I så fall är det ett nytt dopp som gäller. Blås även från båda hållen.

Dessa filter är inte bara "mekaniska" så att de enbart stoppar partiklar som inte går igenom maskorna. Tanken är att metalltrådsfilter, till skillnad mot pappersfilter, ska vara inoljade så att även små partiklar fastnar i oljefilmen på trådarna. De fungerar på samma vis som ett flugpapper. Därför ska dessa filter oljas in med exempelvis motorolja innan montering. Låt överskottet rinna av först. Personligen så föredrar jag kedjesprej på dessa filter då detta är mycket klibbigare och stannar kvar längre än vanlig olja.

Jim Lundberg

Efter rengöring blåser man filtret med tryckluft från bägge håll. Ha ett vitt papper bakom så syns det vad som kommer ut.
Har man inte tryckluft får man skaka ur lösningsmedlet och låta filtret torka en stund innan man oljar in det. Annars löses oljan upp och sugs in i motorn till ingen nytta.

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Är linolja bra?

5 kommentarer

Michael B: Kallpressad linolja penslar jag på all rost under bilen. Den tränger bäst in i rosten men torkar långsamt. Träskivan på släpvagnen penslar jag med kokt linolja den torkar snabbare och det blir som en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842