Kärnan med expressmotor som bara går en liten bit

Fråga: Hej! Jag har en Kärnan moped med Express motor från 1954, den tidiga M52 motorn med bara en växel. Den startar relativt lätt med lite flödning, och går bra en liten bit, men efter några hundra meter (ibland mer, ibland mindre) så börjar motorn att tappa kraft, gå illa, och för det mesta stanna.

Det känns precis som om den stryper sig, när den börjar tappa kraft och dö så kan man släppa på gasen och då tänder den oftast till igen en kort stund. Efter ett sånt här stopp så är det dessutom svårt att få igång motorn igen efteråt.

Motorn har en Pallas förgasare, som jag plockade av och demonterade för jag trodde det var stopp i munstycket, vilket det inte var. Munstycket var av storlek 65 så borde inte vara för litet väl? Det är en lite konstig konstruktion på förgasaren… Ingen trottelnål, istället ett långt rör med en plugg i toppen, vet inte riktigt hur det funkar, men jag blåste rent det också, utan större resultat tyvärr. Där sitter någon form av knapp bak på förgasaren, men det verkar vara någon form av choke?

Har ni något tips på vad felet kan vara och hur jag kan åtgärda det?

MVH Erik.B

 

Svar: Testa med att provocera motorn så att den till slut stannar och plocka direkt ur tändstiftet. Är detta blött har gnistan försvagats och orsakat stoppet. Då kan det vara tändspolen och/eller kondensatorn som är på fallrepet.

Är tändstiftet torrt är det bränsletillförseln som orsakar problemen. Börja uppifrån med tanklocket. Detta ska ha ett ventilationshål och är detta igensatt så kan det bli undertryck i tanken och då stryps bensinflödet helt eller delvis. Ta bort bensinslangen och slå på kranen. Om tanklock och bensinkranen (med sitt filet) är okej ska det bara ta 30 sekunder att fylla upp ett decilitermått (ungefär).

Kolla om det sitter ett litet filter i förgasarens anslutningsnippel. Dessa små filter slår igen väldigt fort om det finns föroreningar i tanken. Röret med en plugg i toppen är ett spridar- eller emulsionsrör och fungerar ungefär som på en äldre bilförgasare. I röret finns några tvärgående hål där bensinen dras ut av undertrycket i förgasaren. Ju högre trotteln stiger desto fler hål i röret friläggs och släpper ut bensin.

Jim Lundberg

Kärnan med expressmotor som bara går en liten bit
Pallas P8
Kärnan med expressmotor som bara går en liten bit
Pallas F8-9
Rulla till toppen