Kärnan med expressmotor som bara går en liten bit

Kärnan med expressmotor som bara går en liten bit

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en Kärnan moped med Express motor från 1954, den tidiga M52 motorn med bara en växel. Den startar relativt lätt med lite flödning, och går bra en liten bit, men efter några hundra meter (ibland mer, ibland mindre) så börjar motorn att tappa kraft, gå illa, och för det mesta stanna.

Det känns precis som om den stryper sig, när den börjar tappa kraft och dö så kan man släppa på gasen och då tänder den oftast till igen en kort stund. Efter ett sånt här stopp så är det dessutom svårt att få igång motorn igen efteråt.

Motorn har en Pallas förgasare, som jag plockade av och demonterade för jag trodde det var stopp i munstycket, vilket det inte var. Munstycket var av storlek 65 så borde inte vara för litet väl? Det är en lite konstig konstruktion på förgasaren... Ingen trottelnål, istället ett långt rör med en plugg i toppen, vet inte riktigt hur det funkar, men jag blåste rent det också, utan större resultat tyvärr. Där sitter någon form av knapp bak på förgasaren, men det verkar vara någon form av choke?

Har ni något tips på vad felet kan vara och hur jag kan åtgärda det?

MVH Erik.B

 

Svar: Testa med att provocera motorn så att den till slut stannar och plocka direkt ur tändstiftet. Är detta blött har gnistan försvagats och orsakat stoppet. Då kan det vara tändspolen och/eller kondensatorn som är på fallrepet.

Är tändstiftet torrt är det bränsletillförseln som orsakar problemen. Börja uppifrån med tanklocket. Detta ska ha ett ventilationshål och är detta igensatt så kan det bli undertryck i tanken och då stryps bensinflödet helt eller delvis. Ta bort bensinslangen och slå på kranen. Om tanklock och bensinkranen (med sitt filet) är okej ska det bara ta 30 sekunder att fylla upp ett decilitermått (ungefär).

Kolla om det sitter ett litet filter i förgasarens anslutningsnippel. Dessa små filter slår igen väldigt fort om det finns föroreningar i tanken. Röret med en plugg i toppen är ett spridar- eller emulsionsrör och fungerar ungefär som på en äldre bilförgasare. I röret finns några tvärgående hål där bensinen dras ut av undertrycket i förgasaren. Ju högre trotteln stiger desto fler hål i röret friläggs och släpper ut bensin.

Jim Lundberg

Pallas P8

Pallas F8-9

On
Off

13 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Avgaskrök till Husqvarna Novolette

2 kommentarer

Erik.B: Har en 54:a, avgasröret är inte chromat utan svartmålat så inga problem. Men kröken till äggmotorn passar inte. Den är mycket längre, och dessutom sitter den med en stor avgasmutter medans...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842