Svårstartad Di Blasi-moped

Fråga: Hej! Tack för denna eminenta kunskapskanal! Har sökt och funnit svar på flera problem jag haft med mina veteraner i detta forum!
Nu vill jag fråga specifikt om en moped jag har problem med. Jag köpte en hopfällbar Di Blasi R7 från 1985. Den vill inte starta alls. Från början var det inte en suck, men efter att ha justerat tändningen (provade med brytavstånd ca 0,4 mm och ca 2 mm förtändning, har dock ingen aning om vad det ska vara på denna modell) hör man att den tänder ”lite grann”, dock långt ifrån att den skulle vilja gå. Stiftet blir blött, alltså verkar den få soppa. Kompen är ca 6 bar, vilket bör vara bra (?).

Har även testat blåsa i insuget med förgasaren demonterad och kolven i topp, verkar inte otätt iallafall. Det känns ju som ett tändningsrelaterat problem. Har testat med ett tändstift med avklippt elektrod, gnistan hoppar det avståndet när man kickar. Med (ett helt nytt av rätt modell) tändstift hoppar gnistan runt lite mellan elektroderna, vet inte om det tyder på nåt? Kan det vara nåt fel på tändspole eller kondensator trots att det blir gnista med det avklippta stiftet? Några andra idéer vad felet kan vara? Mycket tacksam för svar!

 

Svar: Det låter som du har gjort alla väsentliga tester på motorn. Om tändstiftet blir blött efter ett stratförsök så tyder detta ofta, men inte alltid, på svag gnista. Om du har testat med ett tändstift utan sidoelektrod så klarar gnistan att hoppa minst 3 mm, kanske upp till 5 mm beroende på hur tändstiftet är utformat.

Detta ska räcka för att motorn ska tända. Värdena för brytaravstånd och förtändning verkar rimliga och borde inte vara orsaken, men du kan alltid laborera lite med brytaravståndet då detta bestämmer hur stark gnistan ska bli. Kompressionstrycket är inom ramen för en sådan motor och ska inte heller ställa till det.

Det tekniska data för denna moped som jag har hittat är att förtändningen ska vara 2,30 – 2,45 mm och brytaravståndet 0,42 -0,45 mm. Där rekommenderas också ett något mindre elektrodavstånd på tändstiftet än vad som är brukligt: 0,30 – 0,40 mm. Om dessa mått stämmer för just din modell kan jag tyvärr inte svara på då det kan skilja på årsmodeller och vilket land mopeden är avsedd för.

Men om man har gjort ett antal startförsök och fått ett blött stift varje gång kan vevhuset innehålla en stor mängd oljeblandad bensin som kan sura ner motorn så att den inte startar trots att alla annat fungerar som det ska. Det kan vara värt att försöka vädra ur vevhuset genom att kicka runt motorn med avstängd bensinkran och urtaget tändstift. Kolla även om det finns någon avtappningsplugg för vevhuset.

Testa även att starta motorn med enbart startgas och avstängd bensinkran ifall det är något fel på förgasaren så att den dränker motorn. De uppgifter jag har här gäller Dellorto SHA 14-12 och den ska ha ett huvudmunstycke med storleken 54.

Jim Lundberg

Rulla till toppen