Fel drev i växellådan på Puch Dakota?

Fråga: Hej, har delat en Dakota mopedmotor (-78 med fasad oljekåpa) men får inte till växelmekanismen. Har Stora Tvåtaktsboken och kollar på bilden med V3 motorn men det ser annorlunda ut i min motor, finns det olika utföranden? Var hittar jag i så fall foton/sprängskisser?

Medbringaren som flyttar två drev kan jag inte ha som på bilden då det stora drevet 3:an har ”piggarna” sitter på medbringarsidan och inte på drevet? Dreven på min var alltså vända åt andra hållet – och då fungerar inte växlingen speciellt bra. Antingen är det någon klåpare som satt in fel drev eller då är det jag som inte begriper hur det ska sitta.

Roger Selvin

 

Svar: Håller själv på med att plocka ihop en Puch V3-motor till min Dakota från 1974 och konstaterar att det finns massor med olika utföranden på puchväxellådorna. Den utgående axeln kan ha (minst) tre längder; 108, 109 och 114 mm. Den kan ha en, eller två låsringar för kedjedrevet – eller en mutter. Axlarna kan dessutom vara olika grova, mätt över bommarna för dreven. Bara för att nämna en detalj som finns i flera varianter.

Motorn i Stora Tvåtaktsboken, del 1 kommer från en Puch Montana cirka 1982 års modell. Eller så är det en Florida från 1970. Det är nio år sedan… Drevet du nämner finns också i flera versioner. Med stort eller litet axelhål beroende på hur grov axeln är, och kan ha tapparna på kuggsidan eller på spårsidan – allt beroende på vilken mopedmodell och vilken årsmodell det handlar om. Det kan alltså vara rätt drev i din motor. Det förekommer även olika antal kuggar på dreven i puchväxellådorna så kolla att även detta blir rätt om du byter ut något.

Kolla med Puchverkstan eller Mopedrenovering om sprängskisser.

Jim Lundberg

Rulla till toppen