Fel drev i växellådan på Puch Dakota

Puch mopedmotorer finns i flera versioner så håll ordning på arbetsbänken! :)

Fel drev i växellådan på Puch Dakota

Publicerad

Fråga: Hej, har delat en Dakota mopedmotor (-78 med fasad oljekåpa) men får inte till växelmekanismen. Har Stora Tvåtaktsboken och kollar på bilden med V3 motorn men det ser annorlunda ut i min motor, finns det olika utföranden? Var hittar jag i så fall foton/sprängskisser?

Medbringaren som flyttar två drev kan jag inte ha som på bilden då det stora drevet 3:an har "piggarna" sitter på medbringarsidan och inte på drevet? Dreven på min var alltså vända åt andra hållet - och då fungerar inte växlingen speciellt bra. Antingen är det någon klåpare som satt in fel drev eller då är det jag som inte begriper hur det ska sitta.

Roger Selvin

 

Svar: Håller själv på med att plocka ihop en Puch V3-motor till min Dakota från 1974 och konstaterar att det finns massor med olika utföranden på puchväxellådorna. Den utgående axeln kan ha (minst) tre längder; 108, 109 och 114 mm. Den kan ha en, eller två låsringar för kedjedrevet – eller en mutter. Axlarna kan dessutom vara olika grova, mätt över bommarna för dreven. Bara för att nämna en detalj som finns i flera varianter.

Motorn i Stora Tvåtaktsboken, del 1 kommer från en Puch Montana cirka 1982 års modell. Eller så är det en Florida från 1970. Det är nio år sedan... Drevet du nämner finns också i flera versioner. Med stort eller litet axelhål beroende på hur grov axeln är, och kan ha tapparna på kuggsidan eller på spårsidan – allt beroende på vilken mopedmodell och vilken årsmodell det handlar om. Det kan alltså vara rätt drev i din motor. Det förekommer även olika antal kuggar på dreven i puchväxellådorna så kolla att även detta blir rätt om du byter ut något.

Kolla med Puchverkstan eller Mopedrenovering om sprängskisser.

Jim Lundberg

On
Off

10 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tvätta klädsel

1 kommentar

Per L: Jag har flera gånger med bra resultat sprayat (mycket flödigt med blomspruta, nästan dränkt in) bilklädslar med såpvatten. Efter 10-30 minuter har jag sugit upp så mycket såpvatten som går med en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842