Ingen gnista på Husqvarna Novolette

Ingen gnista på Husqvarna Novolette

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag får inte någon gnista på min Husqvarna Novolette, det jag kan säga är att jag inte får till ett godkänt abriss, hur jag än justerar, är det då brytarna som är nedbrända? När brytarna öppnar så finns det stort sett inte något abrissmått. Jag har provat brytaravståndet, vrida plattan, men nej.

Kort fråga bara: Kan man borra upp ett böjt insug som till Novolette, ett par mm, man kan ju ta en liten bit innan böjen kommer men blir det någon skillnad tror du?

Mvh Anders

 

Svar: Om man inte får till abrissmåttet vid korrekt brytaravstånd är det antingen slitna kontakter, sliten fiberklack (den som ligger mot nocken) eller så är brytarna stukade eller av fel modell.

Att vrida tändplattan påverkar inte abriss utan enbart förtändningen. Jag skulle nog satsa på ett par nya brytare. Husqvarna Novolette ska ha 7 – 10 eller 9 – 12 mm abriss och 0,3 – 0,4 eller 0,4 – 0,5 mm i brytaravstånd – beroende på vilken modell av Novolette det handlar om.

Riktigt gamla mopeder var strypta i insugningsröret istället för en plugg i cylinderns insug, och ökar man insugets diameter kan det kanske gå lite fortare. Men då ska man öka diametern hela vägen så det inte finns någon flaskhals kvar.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur vända packbox i Husqvarna Novolette?

18 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Knut. Vad jag vet ska inte alkylatbensin och tvåtaktsolja ha några problem med att "gifta sig" Det finns alkylatbensin som är färdigblandad med tvåtaktsolja (2 %) och jag har inte sett...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842