Justera flottörhusnivå på Husqvarna Novolette

Käglans tapp som ligger mot flottören.

Justera flottörhusnivå på Husqvarna Novolette

Publicerad

Fråga: Någon som vet hur man ställer flottörnivån, det vill säga värdena, på en Novolette från 1956 med Husqvarnamotorn?

Johan Alpsten

 

Svar: Husqvarna Novolette från 1956 har en bingförgasare med beteckningen 1/8/5 eller motsvarande. Den har en ringflottör vars kant ligger i ett spår i flottörhusets vägg och det är detta som utgör "gångjärnet" i flottörmekanismen. Flottörnålen, käglan, ligger mot flottören en bit innanför detta gångjärn.

Här finns inte något större utrymme för justeringar då inget går att böja eller vinkla om som man kan göra på andra förgasartyper. Man kan höja flottörhusnivån på husvarnaförgasaren genom att fila ner längden på käglans tapp som trycker mot flottören.

Vill man sänka nivån kan man möjligtvis lägga på material på flottören i kontaktpunkten mot käglan. Lödtenn är nog för mjukt och kan nötas ner på kort tid. Bättre är då att löda på en liten mässingsplåt av lämplig tjocklek på kontaktpunkten. Men risken är stor att värmen från lödningen får hela flottören att trilla i bitar då alla skarvar också är tennlödda.

Någon uppgift om korrekt flottörhusnivå har jag tyvärr inte. Förmodligen så gör den enkla konstruktionen att det blir rätt vid monteringen - bara man har rätt delar.

Jim Lundberg

Flottören i bingförgasaren.

"1" är det spår som flottörens kant ligger i.

"2" är kontaktpunkten där käglans tapp ligger mot.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur vända packbox i Husqvarna Novolette?

18 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Knut. Vad jag vet ska inte alkylatbensin och tvåtaktsolja ha några problem med att "gifta sig" Det finns alkylatbensin som är färdigblandad med tvåtaktsolja (2 %) och jag har inte sett...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842