Läckande bensinrör på Husqvarna mod 29

Bensinröret (M-28117) har en kona i varje ände som ska täta mot kanten av hålen på bensinkran och förgasare.

Läckande bensinrör på Husqvarna mod 29

Publicerad

Fråga: Det läcker vid gängorna vid tankanslutning och nere där bränsleröret ansluter till flottörhuset. Det gäller en Rödqvarna modell 29, Vilken typ av packnings- eller tätningsmassa bör jag använda om jag vill täta vid gängorna?

Mvh Arne

 

Svar: Om det är originalanslutningen mellan bensinkran och förgasare så sitter det en mässingskona/kula i rörets bägge ändar. Dessa konor trycks av muttrarna in i hålen på kran och förgasare och det är i kontaktytan kona/kant på hålet som tätningen ska ske. Det är alltså en konkoppling och då behövs ingen packning.

Den typ av gängor som sitter i anslutningarna kan inte täta mot vätskor utan har bara till uppgift att pressa konorna mot hålen. Jag skulle först och främst se till att det är tätt mellan kona och hål. Eventuellt kan man behöva slipa in delarna mot varandra med ventilslippasta. Rengör extremt noga efteråt i så fall så ingen pasta hittar in i motorn.

Om det ändå krävs någon form av tätning kan packningssilikon vara lämpligt, bara det inte slinker in silikon i förgasare som kan täppa igen munstycket. Dessutom så måste man lägga på ny silikon om man lossat någon anslutning.

Jim Lundberg

Bensinrörets konor ska täta mot kanten på anslutningen i förgasare och bensinkran.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tvätta klädsel

1 kommentar

Per L: Jag har flera gånger med bra resultat sprayat (mycket flödigt med blomspruta, nästan dränkt in) bilklädslar med såpvatten. Efter 10-30 minuter har jag sugit upp så mycket såpvatten som går med en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842