Måste man ha rapsolja i en ILO Piano?

Fråga: Hej! Har nyss köpt en Monarped 1956 med ILO Pianomotor 2-växlad handväxel. Säljaren sa till mig att växellådsoljan måste vara av typ rapsolja. Jag frågade varför och han sa att om jag häller i vanlig olja så torkar remmen i växellådan. Då undrar jag vilken olja jag kan använda. Fungerar det verkligen med vanlig rapsolja från Konsum eller ICA? Och ska den i så fall vara kall- eller varmpressad?

Tacksam för svar.

Jacob

 

Svar: Remmar torkar inte av att ligga i blöt i olja – däremot kan de angripas av additiv (tillsatser) i oljan. Det här med tandremmar till äldre mopeder är något som det tyvärr gått troll i. Om vi börjar från början så skrev Monark i sina instruktionsböcker till mopeder med ILO-motorn följande:

”MÄRK. Se noga till att rätt olja användes för växellådan. Felaktig olja kan skada tandremmen, som överför motorkraften från vevaxeln till växellådan.”

Anledning till denna varning var att dåtidens remmar kunde angripas av olika additiv som förekommer i transmissionsoljor (växellådsoljor) – men inte i motoroljor. Tyvärr har detta lett till massor av rykten när det gäller oljan i ILO Piano som ibland kan vara helt felaktiga. Monark rekommenderade i alla fall att man skulle hälla i en motorolja med viskositeten SAE 20 till SAE 30. Den senare hittar man som ”gräsklipparolja” på bensinmackar, stormarknader och biltillbehörsbutiker.

Problemet med vegetabiliska oljor, som exempelvis rapsolja, är att det inte är stabila. Dessa oljor reagerar med syret i luften vilket får oljan att oxidera vilket helt enkelt gör att den stelnar. Denna process påskyndas dessutom av värme och det finns det gott om i en mopedmotor.

Men rapsoljan smörjer och är säkert ”snäll” mot remmar, fast då bör man byta olja ofta och dessutom skölja ur växellådan vid varje byte så inget av den gamla oljan blir kvar så att det uppstår klumpar som kan låsa kulorna i lager och liknande.

Remmarna som säljs till ILO Piano idag är nytillverkade och oftast av fabrikatet Synchroflex och när jag talade med en tekniker på området fick jag det lite luddiga beskedet att ”dessa remmar tål kontakt med de flesta tekniska oljor”.

Hur som helst – häll i gräsklipparolja (SAE 30). Då får du en olja som inte bryts ner och ändrar karaktär och som samtidigt är snäll mot remmen – oavsett om den är gammal eller nytillverkad.

Jim Lundberg

Måste man ha rapsolja i en ILO Piano?
ILO-motorernas gamla remmar var oftast svarta och känsliga för starka additiv som förekommer i vissa transmissionsoljor. Dagens nytillverkade remmar tål betydligt mer och är nästan genomskinliga (nya material). Men häll i motorolja så blir allting bra, oavsett vilket typ av rem som sitter i motorn.
Rulla till toppen