Kickstopp på ILO G50 Piano 1961

Fråga: Jag tänkte återknyta till en fråga som varit uppe tidigare. Jag har samma problem på min Monarscoot. Vevpartiet på min motor är stämplat 3-61. Den har aldrig varit isärtagen och har funnits i familjen sedan den var ny. Den har ingen klack i vänstra vevhushalvan som den raka delen av drevet kan stoppa mot. Min version ser ut som den nedre bilden i artikeln trots att den har kick. Jag ser i en kommentar att det ska finnas en version med en klack på sidan av drevet, och jag undrar om det kan vara en sådan jag har. Jag upptäckte metallfragment på den kugge som sitter längst ut på segmentet, dvs på motsatt sida från de kuggar som greppar när man aktiverar kicken. Jag trodde att det var något skräp som klämts fast och filade bort det, och det var nog förhastat. Det går troligen att borra ur och sätta i en ny stoppklack då den inte var härdad.

Det skulle vara intressant att höra om någon har träffat på detta utförande och kan beskriva stoppklackens utseende. Det ser ut som en nödlösning som kanske användes i skarven mellan tramp- och kickmotorer. Kickaxeln dras runt med en cykelkedja som går till kickpedalen på fotplattsbalken. Om den är spänd och har dragit runt kickaxeln någon centimeter så fungerar det som en slags extra stopp, så det går förmodligen att klara sig utan det invändiga stoppet. Men skulle den här kedjan gå av börjar det väl rassla?

Mvh, Christer

 

Svar: Kickmekanismen på ILO Piano verkar vara framtagen i en hast när det blev tillåtet att ha kick på mopeder 1961. Mekanismen förändrades också, minst en gång, under den korta tid som ILO-motorn fortsatte att tillverkas.

Jag har för mig att ”kickstoppet” på vissa ILO-motorer sitter i kicken (=i ramen) som ju driver motorns kickaxel med en kort rullkedja. På skissen näst längst ner ser man en variant med en klack på sidan av drevet som då ska möta en klack i blocket som syns på bilden längst ner.

Det sitter däremot ingen klack mellan kuggarna i drevet. En sådan lösning skulle kunna leda till att motstående drev skulle kunna klättra upp på en sådan klack med krökta axlar som följd.

Det som syns mellan två kuggar i ditt kickdrev är en metallbit som ”manglats” mellan dreven och om du knackar på den från sidan med en vass mejsel så hoppar biten bort. Sedan kan det vara bra att kolla upp var den kom ifrån – om det saknas en flisa på annat ställe i växellådan.

Jim Lundberg

Kickstopp på ILO G50 Piano 1961
Mejseln är nedstucken vid kuggen där den eventuella stoppen har suttit.
Kickstopp på ILO G50 Piano 1961
Insidan på vänster vevhushalva.
Kickstopp på ILO G50 Piano 1961
Kicksegmentet med rester av stoppen överst.
Kickstopp på ILO G50 Piano 1961
En variant på ILO:s kickstopp. – en klack på sidan av drevet med någon form av dämpning (99) som ska mildra smällen när kicken går tillbaka.
Kickstopp på ILO G50 Piano 1961
ILO-block med kickstoppet ingjutet (inringat).
Rulla till toppen