Kickstopp på ILO G50 Piano 1961

Dreven innan demontering där metallfragmentet syns.

Kickstopp på ILO G50 Piano 1961

Publicerad

Fråga: Jag tänkte återknyta till en fråga som varit uppe tidigare. Jag har samma problem på min Monarscoot. Vevpartiet på min motor är stämplat 3-61. Den har aldrig varit isärtagen och har funnits i familjen sedan den var ny. Den har ingen klack i vänstra vevhushalvan som den raka delen av drevet kan stoppa mot. Min version ser ut som den nedre bilden i artikeln trots att den har kick. Jag ser i en kommentar att det ska finnas en version med en klack på sidan av drevet, och jag undrar om det kan vara en sådan jag har. Jag upptäckte metallfragment på den kugge som sitter längst ut på segmentet, dvs på motsatt sida från de kuggar som greppar när man aktiverar kicken. Jag trodde att det var något skräp som klämts fast och filade bort det, och det var nog förhastat. Det går troligen att borra ur och sätta i en ny stoppklack då den inte var härdad.

Det skulle vara intressant att höra om någon har träffat på detta utförande och kan beskriva stoppklackens utseende. Det ser ut som en nödlösning som kanske användes i skarven mellan tramp- och kickmotorer. Kickaxeln dras runt med en cykelkedja som går till kickpedalen på fotplattsbalken. Om den är spänd och har dragit runt kickaxeln någon centimeter så fungerar det som en slags extra stopp, så det går förmodligen att klara sig utan det invändiga stoppet. Men skulle den här kedjan gå av börjar det väl rassla?

Mvh, Christer

 

Svar: Kickmekanismen på ILO Piano verkar vara framtagen i en hast när det blev tillåtet att ha kick på mopeder 1961. Mekanismen förändrades också, minst en gång, under den korta tid som ILO-motorn fortsatte att tillverkas.

Jag har för mig att "kickstoppet" på vissa ILO-motorer sitter i kicken (=i ramen) som ju driver motorns kickaxel med en kort rullkedja. På skissen näst längst ner ser man en variant med en klack på sidan av drevet som då ska möta en klack i blocket som syns på bilden längst ner.

Det sitter däremot ingen klack mellan kuggarna i drevet. En sådan lösning skulle kunna leda till att motstående drev skulle kunna klättra upp på en sådan klack med krökta axlar som följd.

Det som syns mellan två kuggar i ditt kickdrev är en metallbit som "manglats" mellan dreven och om du knackar på den från sidan med en vass mejsel så hoppar biten bort. Sedan kan det vara bra att kolla upp var den kom ifrån – om det saknas en flisa på annat ställe i växellådan.

Jim Lundberg

Mejseln är nedstucken vid kuggen där den eventuella stoppen har suttit.

Insidan på vänster vevhushalva.

Kicksegmentet med rester av stoppen överst.

En variant på ILO:s kickstopp. - en klack på sidan av drevet med någon form av dämpning (99) som ska mildra smällen när kicken går tillbaka.

ILO-block med kickstoppet ingjutet (inringat).

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vad är det för spår i kolven?

1 kommentar

Andercz: Jag har hittat en liknande skada på en annan kolv, alltså en liten rispa vid kolvbulthålet. Inga lösa delar eller stift.. Om skadan är så liten som på bilden, är det väl inget att oroa sig för? Det...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842