Tvåväxlad Sachs som plötsligt trycker ut olja

Påfyllningsplugg till tvåväxlade sachsmtorer. 1 = ventilationshål. 2 = Avskärmning som ska hindra olja från att stänka upp till ventilationshålet.

Tvåväxlad Sachs som plötsligt trycker ut olja

Publicerad

Fråga: Hej! Min Crescent 1209 med tvåväxlad (hand) Sachs började plötsligt att trycka ut olja vid påfyllningspluggen. Luftningen sitter monterad pekandes bakåt så det stämmer. Jag klurar på om det är packboxen som gett sig och kompression som läcker ut i motorn som gör att oljan trycks ut? Vad kan det annars vara?

Mikko

 

Svar: Påfyllningspluggen på de tvåväxlade motorerna har en liten "skärm" nertill som ska förhindra att oljan från bland annat kickdrevet ska stänka rakt upp i pluggen där ju ventilationshålet sitter. Är hålet i pluggen vänt bakåt så sitter den lilla skärmen automatiskt åt rätt håll, vilket är framåt.

Under förutsättning att det är rätt oljemängd (2 dl) samt rätt viskositet på oljan (SAE 80) så bör felet vara att packboxen på vevhusets högra sida har börjat läcka så att en del av vevhuskompressionen går ut i växellådan och höjer trycket där. Den packboxen går att byta om man tar bort vevaxeldrevet samt kopplingskorgen.

Jim Lundberg

Ventilationshålet (1) ska vara vänt bakåt så att avskärmningen (2) hamnar framåt. Här får man laborera med olika tjocka packningar så det blir rätt.

Den röda pilen visar kickdrevets rotationsriktning och det håll som oljestänket från detta drev rör sig åt.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vad är det för spår i kolven?

1 kommentar

Andercz: Jag har hittat en liknande skada på en annan kolv, alltså en liten rispa vid kolvbulthålet. Inga lösa delar eller stift.. Om skadan är så liten som på bilden, är det väl inget att oroa sig för? Det...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842