Uppborrad tändspole

Stommen (järnkärnan) i en tänd- eller belysningsspole består av ett antal plåtlameller som fixeras med två rörnitar - en i varje skruvhål. Utan dessa skulle plåtarna ramla isär vid tillverkningen. Under drift hålls plåtarna ihop av lindning, isolering samt kraften från de två skruvarna som håller fast spolen i tändplattan.

Uppborrad tändspole

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Undrar en sak om tändspolar. Noris/Bosch tändspole till Victoria MS 50/51 har ju ett c/c-avstånd för fästskruvarna på 53mm. Genom att borra upp motsvarande hål i en Stefa tändspole (c/c 52mm plus en millimeter uppborrat vardera hål) har jag fått den att passa på och fungera bra på min Victoria motor.

Vill minnas att du påpekat att hylsorna som ju försvinner vid ett sånt här ingrepp fyller en funktion mer än bara hålla ihop "lamellerna" som utgör stommen i tändspolen. Vad i så fall? Kan man lita på driftsäkerheten?

Håkan

 

Svar: Nja, hylsorna har nog endast till uppgift att hålla ihop stommens plåtlameller som en rörnit. Dessutom styr hylsorna lamellerna så att ingen av dem far iväg och tar i svänghjulets magneter. I övrigt tror jag inte att de är så nödvändiga eftersom en komplett spole hålls ihop av bobinen, lindningen samt isoleringslacken som man mer eller mindre gjutit in allting med.

Driftsäkerheten ska inte påverkas annat än om någon av plåtlamellerna skulle glida ur "paketet" och ta i svänghjulet. Detta är dock osannolikt eftersom ovanstående håller ihop dem samt att de ligger hoptryckta av de två infästningsskruvarna. Tuta och kör!

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredag på Mopedernas Woodstock 2019

4 kommentarer

Jim Lundberg: Nä - jag bara tryckte tillbaka den. Det sade bara klick . Det var vajert, liksom.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842