Ställa tändningen på EM 50 med krysskil

Fråga: Hej. Jag håller på att ställa tändningen på en EM50 motor MED krysskil på vevaxeln men får inte ihop det. Alla tänddelar är nya. Jag kan ju nu direkt montera på svänghjulet på vevaxeln när jag har krysskil. När jag ställer kolven i ÖD så öppnar brytaren 0,3-0,4 så det är ju rätt. När jag sen backar kolven så jag ställer den på 2,2 FÖD så bör det ju bli så att det är där som brytarna precis skall till att öppna?

Om så inte är fallet så kan man ju justera på tändplattan så att det blir så. Men det hjälper inte. När jag vrider plattan max medsols så står kolven i 0 FÖD när brytarna precis ska öppna, och om jag vrider motsols så blir det att dom öppnar precis innan ÖD. Vad gör jag fel? Är det bara att kasta kilen? Hade inga problem att ställa tändning på den senaste motorn utan kil och det gick fint på Sachsen med kil men här går jag bet

Vh Matte

 

Svar: Nja, du ska vrida svänghjulet så att brytarna öppnar maximalt – utan att tänka på var kolven befinner sig. Det är inte svårt att hitta detta läge då nocken i svänghjulets nav är bred och öppnar brytarna fullt under många vevaxelgrader (se bild). Vrid på hjulet tills brytarna inte öppnar sig mera och ställa brytaravståndet där.

Det är då man justerar brytaravståndet enligt måttet i boken. Nästa steg är att vrida tändplattan så att brytarna öppnar när de ska – 2,2 mm före övre dödläget i ditt fall.

Ibland så räcker inte slitsarna i tändplattan till för att få förtändningen rätt och då kan man få medla lite med brytaravståndet. Ökar man detta blir tändningen tidigare och minskar man detta blir tändningen senare. Fast om det skenar iväg mycket så att brytaravståndet hamnar långt utanför vad det ska vara är något fel.

Jim Lundberg

Rulla till toppen