Franco Morinimotor som trycker ut olja

A= packbox, B= den fjäderring som sitter i packboxen och trycker tätningsläppen hårdare (och tätare) mot axeln.

Franco Morinimotor som trycker ut olja

Publicerad

Fråga: Hej Jim, jag har problem med min MCB 1254 som har Franco Morini S5-motorn. Den trycker olja från kopplingssidan till svänghjul och fyller kåpan så att man kan tömma ut någon centiliter när man kört den varm. Jag bytte packboxar och trodde att allt skulle bli frid och fröjd, men den gör likadant efter bytet. Jag undrar om du har någon idé om vad det kan vara som är fel med min motor.

Mvh Jim Ek

 

Svar: De flesta motorer har någon form av ventilationshål i blocket som kan släppa ut övertrycket som annars skulle uppstå av att luften i växellådan värmas upp under drift.

Jag ar aldrig skruvat med Morinimotorn så jag kan inte svara på var ett sådant hål sitter, men det sitter ofta i påfyllningspluggen.

En grej som rätt ofta händer vid montering av packboxar är att den lilla fjäderringen som ska tajta ihop tätningsläppen hoppar ur sitt spår så att det endast är gummits elasticitet som håller läppen mot axeln.

Det kan ju även var blockpackningen – eller (ovanligt) en gjutpor i blocket som släpper ut oljan. Det förekommer även läckage under skruvskallarna på de skruvar som håller ihop blockhalvorna.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Läckande förgasare på Husqvarna Drömbåge

3 kommentarer

Hence84: Hej och tack för svaren! Jag har nu undersökt lite mer och tagit bort felkällor, byggde en egen liten tank så jag kan se vad som händer när jag kopplar på bensinen. Hittade läckaget, är där...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842