Slirande koppling på JB mopedmotor

JB mpedmotor. A=justering till fjädertrycket, B= justering för spelet i kopplingsmekanismen. Kopplingsarmen ska peka cirka 30 grader bakåt när kopplingen precis ska aktiveras.

Slirande koppling på JB mopedmotor

Publicerad

Fråga: Hej! Nu är jag trött på den här JB 48 motorn, jag har hållit på hur länge som helst nu med att försöka få kopplingen att fungera, men nej, icke. Började med att rengöra och sandpappra korkarna och stålskivorna, men nej, med minsta gnutta olja i närheten av kopplingen så slirade den direkt igen...

Detta gjorde jag många gånger och testade med olika oljor, men utan bättre resultat. Nu har jag fått tag på en sats korkar och korkat om lamellen efter alla konstens regler enligt stora tvåtaktsboken, och det funkade fint efter monteringen utan olja, hällde då i en liten, liten mängd olja, inte mer än någon centiliter, och nu slirar den igen...

Det är som om den skyr olja, jag kan inte fatta vad jag ska göra för att fixa problemet. Har dessutom inte mer korkmaterial nu, så jag kan inte korka om den igen... (Nästan omöjligt att få tag på korkbitar som är stora nog att passa i JB:n) Finns där något mer jag kan göra?

Med vänlig hälsning

Erik.B

 

Svar: När man bytt korkarna är det viktigt att de planslipas så att kontaktytan mellan korkarna och stållamellerna blir så stor som möjligt. Kopplingsfjädrarna (fyra på denna motor – "A" på övre bilden) måste ha kvar spänsten och spännas så mycket att kopplingen greppar säkert utan att man måste ta i onödigt mycket för att dra in kopplingshandtaget.

Kopplingsmekanismen (kopplingsarm och tryckstänger) måste ha lite spel så att lamellerna verkligen kan mötas när man släppt kopplingshandtaget. Detta justeras med skruven i kopplingens centrum ("B" på övre bilden).

Korklamellen på JB-motorn är liksidig och går därför vända hur som helst utan att det uppstår något problem. Korkarna behöver inte sticka ut från lamellen eftersom stållamellerna är mindre i diameter och rör aldrig vid kuggkransens sidor.

Ibland kan det hjälpa med att man mattborstar stållamellernas friktionsytor med en Scotch brite eller liknande. Tyvärr så angav jag fel uppgift om oljemängden i Stora Tvåtaktsboken, del 1. Den rätta mängden ska vara 3,5 cl och ingenting annat. (Rättelse kommer i Stora Renoveringsboken som kommer i juni 2019)

Men jag har kört min JB-moped med alldeles för mycket olja i transmissionen och den har ändå greppat som den ska. Och då är det troligtvis originalkorkarna som sitter där. Nu minns jag inte måtten på korkarna, men jag har använt vanlig vinkork till flera andra motorer och då har varje kork räckt till flera lamellkorkar. Se bara upp för granulatkork (består at hoplimmade korksmulor) vilka kan "gå upp i atomer" om de hamnar i en motor.

Jim Lundberg

Kopplingslamellen i JB-motorn är stor för att sitta i en moped på 0,8 hästkrafter och ska inte slira.

On
Off

14 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Läckande förgasare på Husqvarna Drömbåge

3 kommentarer

Hence84: Hej och tack för svaren! Jag har nu undersökt lite mer och tagit bort felkällor, byggde en egen liten tank så jag kan se vad som händer när jag kopplar på bensinen. Hittade läckaget, är där...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842