Slirande koppling på JB mopedmotor

Fråga: Hej! Nu är jag trött på den här JB 48 motorn, jag har hållit på hur länge som helst nu med att försöka få kopplingen att fungera, men nej, icke. Började med att rengöra och sandpappra korkarna och stålskivorna, men nej, med minsta gnutta olja i närheten av kopplingen så slirade den direkt igen…

Detta gjorde jag många gånger och testade med olika oljor, men utan bättre resultat. Nu har jag fått tag på en sats korkar och korkat om lamellen efter alla konstens regler enligt stora tvåtaktsboken, och det funkade fint efter monteringen utan olja, hällde då i en liten, liten mängd olja, inte mer än någon centiliter, och nu slirar den igen…

Det är som om den skyr olja, jag kan inte fatta vad jag ska göra för att fixa problemet. Har dessutom inte mer korkmaterial nu, så jag kan inte korka om den igen… (Nästan omöjligt att få tag på korkbitar som är stora nog att passa i JB:n) Finns där något mer jag kan göra?

Med vänlig hälsning

Erik.B

 

Svar: När man bytt korkarna är det viktigt att de planslipas så att kontaktytan mellan korkarna och stållamellerna blir så stor som möjligt. Kopplingsfjädrarna (fyra på denna motor – ”A” på övre bilden) måste ha kvar spänsten och spännas så mycket att kopplingen greppar säkert utan att man måste ta i onödigt mycket för att dra in kopplingshandtaget.

Kopplingsmekanismen (kopplingsarm och tryckstänger) måste ha lite spel så att lamellerna verkligen kan mötas när man släppt kopplingshandtaget. Detta justeras med skruven i kopplingens centrum (”B” på övre bilden).

Korklamellen på JB-motorn är liksidig och går därför vända hur som helst utan att det uppstår något problem. Korkarna behöver inte sticka ut från lamellen eftersom stållamellerna är mindre i diameter och rör aldrig vid kuggkransens sidor.

Ibland kan det hjälpa med att man mattborstar stållamellernas friktionsytor med en Scotch brite eller liknande. Tyvärr så angav jag fel uppgift om oljemängden i Stora Tvåtaktsboken, del 1. Den rätta mängden ska vara 3,5 cl och ingenting annat. (Rättelse kommer i Stora Renoveringsboken som kommer i juni 2019)

Men jag har kört min JB-moped med alldeles för mycket olja i transmissionen och den har ändå greppat som den ska. Och då är det troligtvis originalkorkarna som sitter där. Nu minns jag inte måtten på korkarna, men jag har använt vanlig vinkork till flera andra motorer och då har varje kork räckt till flera lamellkorkar. Se bara upp för granulatkork (består at hoplimmade korksmulor) vilka kan ”gå upp i atomer” om de hamnar i en motor.

Jim Lundberg

Slirande koppling på JB mopedmotor
Kopplingslamellen i JB-motorn är stor för att sitta i en moped på 0,8 hästkrafter och ska inte slira.
Rulla till toppen