Vem byggde sportbilen?

Vem byggde sportbilen?

Publicerad

Fråga: Hej! Jag bifogar några bilder på mitt ladugårdsfynd som jag inte har en aning om vad det kan vara för någonting. Då den stått under bar himmel i många år är skicket därefter. Det är en rörram som jag tycker är alldeles för bra gjord för att vara ett rent hemmabygge som bara byggts i ett exemplar. Rörramen har säkert varit klädd med en kaross av plåt eller av glasfiber på sin tid. Det finns fästen för två stolar i bredd. Körställningen måste ha varit väldigt låg och hela ramen påminner om en racerbil av något slag.

Bakhjulsdriven och det har suttit en vattenkyld mittmotor i den. På växellådan står det bland annat TIPO 100 100. Efter lite sökningar på internet har jag kommit fram till att det sannolikt är en växellåda från en Fiat 600 som sitter i (men den är som synes vänd bak och fram!). Kylaren är märkt Olofström och ser ut att vara gjord av två olika kylare och där några tidigare anslutningar har satts igen. Bra gjort! De ljusa rören på bilderna är kylvätskerör som är gjorda i aluminium.

Rätt avancerad framvagn med smidda spindlar och dubbla torsions-fjädrar som ligger på tvären bakom kylaren samt stötdämpare på varje hjul. Hjulstorleken är 3.00x12 enligt märkningen på fälgarna, det står även 1221 på dem.

Spårvidden är ca 115 cm och hjulbasen och är ca 201 cm. Rörramen är ca 285 cm lång och ca 138 cm på bredaste stället.

Hälsningar

Dan

 

Svar: Det här ser verkligen intressant ut! Är det någon som vet vem som byggde denna sportbil och när det hände? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Läckande förgasare på Husqvarna Drömbåge

3 kommentarer

Hence84: Hej och tack för svaren! Jag har nu undersökt lite mer och tagit bort felkällor, byggde en egen liten tank så jag kan se vad som händer när jag kopplar på bensinen. Hittade läckaget, är där...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842