Tändningsproblem på Yamaha FS1

Tändningsproblem på Yamaha FS1

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har Yamaha FS1 från tidigt 70-tal. Den fungerade fint – sen fanns det ingen gnista. Jag har bytt tändplattan. Fick ingen gnista. Kollade närmare och brytarspetsarna öppnade sig ingenting. Ställde brytarspetsarna på 0,3 – 0,4 mm och hade gnista. Men den är mer orange än blå. Den startade direkt på första kicken men går ojämnt, misständer.

Ingen rappt svar när man axar även utan växel kan inte varva upp helt. Är det för svag gnista så den misständer tror du? Vad gör jag då? Det går väl inte att ställa något annat med tändningen än brytarnas gap på FS1? Dessutom är den mer svårstartad när den är varm. Tips?

Petter

 

Svar: Det låter som att kondensatorn har gett upp – eller möjligtvis tändspolen. Kondensatorn är billigast så börja med den om det inte är så att det satt en ny kondensator på den nya tändplattan.

Tändningen går inte att justera på Yamaha FS1 genom att vrida på tändplattan som man gör på många andra motorer, utan här ställer man enbart brytaravståndet på 0,30 – 0,40 mm så ska förtändningen hamna rätt, vilket är 1,8 mm. Detta förutsätter att brytarna är i bra skick – annars blir det fel på flera parametrar i tändsystemet.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Olika startprocedurer på Piaggio Ciao

1 kommentar

Mats på Wingen: Nja... På min sitter det en "pys" alltså en dekompressionsventil som används både vid start för att lättare få snurr på motorn samt som stopp. Den manövreras med ett kort handtag på vänster...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842