Förgasarjustering på Victoria EM 50

Fråga: Hej. Då var det dags för en ny fråga. En förgasarfråga. 😀   Jag har monterat en urpluggad och på insugssidan till 17mm upptagen EM50 cylinder på en motor. Till denna cylinder har jag en 17mm bingförgasare (1/17/139) samt ett 17mm insug till Puch. Nu är det så att det munstycke som sitter i den förgasaren är för litet då motorn vid fullgas bara gurglar och rycker så jag måste fixa ett större munstycke, så då tog jag en 15mm förgasare och testade med i stället och den visade sig få motorn att fyrtakta relativt tidigt så jag tänkte att jag då skulle ta och byta ut huvudmunstycket (82) mot ett 80.

Sagt och gjort så vid nästa test när jag vred på fullgas med 15mm förgasaren monterad så vart det bara ryck och gurgel där också. Alltså är 80 för litet och 82 för stort. Vilket jag upplevde som lite märkligt för det finns väll inte 81? Nu kommer jag till själva frågan. 🙂 När jag kör med 15mm förgasaren och motorn börjar fyrtakta så släpper jag av lite på gasen och då går den lite bättre. Hur kommer det sig?

Jag har ställt in luftskruven så som jag läst här på experten hur man ska göra, dvs. vrida tills högst tomgång upplevs. På denna 15mm förgasaren uppträder högst tomgång vid fullt inskruvad luftskruv. Sen har ju inte luftskruven nått att göra med fullgas utan mer på halvgas va? Kan jag på nått sätt få denna 15mm förgasare att sluta få motorn att fyrtakta för tidigt på fullgas?

Jag funderar även på om ett större munstycke i 17mm förgasaren kommer göra så att samma fenomen uppstår där. Dvs. att det ena munstycket är för stort och det andra för litet. Eller kan det vara så att det inte blir nått bra med en urpluggad och upptagen originalcylinder till 15mm eller 17mm förgasarna, dvs. att dom passar bättre till typ en 65cc cylinder?

Vh Matte

 

Svar: Luftskruven arbetar bara på tomgång och strax däröver. Sedan tar trotteln utformning vid – alltså fasningen i botten. Efter detta är det trottelnålen som jobbar och vid 3/4 gas och uppåt är det huvudmunstycket som sköter bränsleblandningen.

Det är vanligt att huvudmunstycken endast förekommer med jämna tal – alltså 48, 50, 52 och så vidare. För det mesta blir det väldigt liten skillnad om man byter från en storlek till nästa. Går man upp ett snäpp i storlek så brukar det bara resultera i att motorn fyrtaktar lite tidigare och går man ner i storlek brukar det inte hända mer än att man möjligtvis får köra lite längre på choken när det är kallt ute.

Men det är inga knivskarpa gränser mellan förgasarens olika register utan de överlappar varandra. Trottelnålens höjd kan påverka fullgas och huvudmunstycket kan påverka halvgas så man får laborera lite med nålhöjder och munstycksstorlekar i kombination med varandra.

Tänk på att det finns uppborrade (eller skadade) huvudmunstycken som tidigare ägare pillat med och då stämmer ju inte den instansade storleken med verkligheten. Hur munstyckena arbetar beror på flera faktorer så det går inte att säga att en viss förgasarstorlek per automatik ska ha en viss storlek på huvudmunstycket.

Jim Lundberg

Rulla till toppen