Oljepåfyllning på Svartqvarna

Husqvarnas egen rekommendation till modifiering av oljecirkulationen i äldre motorer.

Oljepåfyllning på Svartqvarna

Publicerad

Fråga: Var fyller man på olja i en svartqvarna M 24 från 1946? Finns ingen gemensam påfyllningsskruv utan endast en mindre trycksmörjkopp. Motorns nr 24-1388. Kicken rappar – går det att fixa? Finns det någon i Stockholm som kan serva en gammal qvarna?

Jonas B Person

 

Svar: Husqvarnas tidiga tvåtaktsmotorer som satt i Mod 24, "Svartqvarna", hade två skilda oljeställen – ett för växellådan och ett för transmissionen. Då får man fylla i olja på respektive ställe genom smörjnipplarna/pluggen. När motorn till Mod 27 kom så gjorde man om motorblocket så att en och samma olja kunde röra sig fritt mellan växellåda och transmission.

Det blev så lyckat att Husqvarna fabriken gick ut med ovanstående modifiering av äldre motorer där man tar bort tätningen innanför kopplingskorgen samt borrar ett 12 mm hål i mellanväggen.

När det gäller kicken så går det självklart att fixa och i värsta fall kan det behövas "nya" delar, men med lite tur kan det gå att reparera med befintliga delar. Husqvarnas små efterkrigsmotorcyklar var väldigt vanliga i Sverige och det finns därför mycket delar kvar även om det mesta är begagnat. Om någon i Stockholmsområdet pysslar med Husqvarnamotorer låter jag våra läsare tipsa om i kommentarsfältet nedan.

Jim Lundberg

Kickmekanismen på Husqvarna Mod 24 (Inringad)

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Läckande förgasare på Husqvarna Drömbåge

3 kommentarer

Hence84: Hej och tack för svaren! Jag har nu undersökt lite mer och tagit bort felkällor, byggde en egen liten tank så jag kan se vad som händer när jag kopplar på bensinen. Hittade läckaget, är där...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842