Biltemas oljor till äldre mopeder

Biltemas oljor till äldre mopeder

Publicerad

Fråga: Skulle vara kul att höra vad ni anser om Biltemas syntetoljor. Transmissionsolja art. 36-997 som sägs vara skonsam mot gula metaller och tvåtaktsoljan art. 36-974. Åsikterna på våra moppeträffar är blandade - en del för och en del mot. Jim Lundberg skriver i Stora Tvåtaktsboken att gamla motorer funkar bra på syntetisk kvalitetsolja. Är dessa oljor kvalité?

Lars-Göran Jansson

 

Svar: Det blir alltid en massa diskussioner när det handlar om oljor vilket kan skrämma upp folk när vissa domedagsprofeter, som jag kallar dem, hävdar att vissa oljor är jättebra och andra oljor är katastrofalt dåliga.

När det sedan kommer fram att många av dessa förståsigpåare bara kör några hundra mil om året på veteranrallyn och liknande blir det nästan fånigt. Oljors smörjförmåga kan man inte avgöra på ett hundratal mil – det krävs tusentals mil. Om vi håller oss till mopeder så kan man hälla i nästan vad som helst i växellådan bara det är någon form av smörjmedel.

Undantaget mopeder med automatlådor (centrifugalkoppling) då majoriteten av dessa måste ha ATF-olja (Automatlådeolja) för att fungera. Varvtalen och kuggtrycken i en mopedmotor är minst sagt moderata och jag har ännu inte sett en enda mopedväxellåda som varit utsliten.

Vissa mopedmotorer har inte ens olja i transmissionen utan dreven smörjs endast med den oljeblandade bensinen (ILO FP 50, Husqvarna Novolette med flera). Fyra ynkliga procent olja och nittiosex procent bensin räcker.

Vissa transmissionsoljor har däremot starka additiv som i sin rätta miljö (hårt belastade kuggväxlar i bakaxlar med hypoidväxlar) angriper stålytorna så att det byggs upp ett hårt oxidskikt som minskar friktionen och därmed slitaget.

Nackdelen med många av dessa oljor är att additiven kan angripa gulmetaller som brons vilket förekommer i de flesta mopedmotorer. Ett mått på hur starka additiv en transmissionsolja har är API-normen GL ( = Gear Lubricant – kuggsmörjmedel) där GL1 är "snällast" mot gulmetaller och GL5 är "elakast". Därför ska man generellt undvika oljor med högre API-klass än GL4 i mopedväxellådor.

Om Biltemas transmissionsolja som nämns här är inte är aggressiv mot gulmetaller, trots att den är en GL5-olja så ska man ju kunna hälla den i sin mopedmotor.

Om vi tar växellådan (manuell) i en äldre mopedmotor så fungerar det bra med alla sorters transmissionsoljor (utom de som kan angripa gulmetaller), motoroljor eller ATF-oljor. Drev och lager kommer inte att ta slut i förtid. Det enda som brukar märkas med olika oljor är att kopplingen kan bete sig lite annorlunda.

Om vi tar tvåtaktsoljor som man blandar i bensinen så fungerar motorn utmärkt med alla förekommande tvåtaktsoljor som finns i handeln. Enda (små) undantagen är marinoljor som är avsedda för motorer med lägre driftstemperatur än en luftkyld mopedmotor samt rena racingoljor som är avsedda för hårdtrimmade motorer vilka går betydligt hetare än en standard mopedmotor.

Men även här inträffar inga katastrofer. Marinoljan smörjer som den ska, men dess rengörande egenskaper avtar om motortemperaturen blir för hög. När det gäller racingoljor så smörjer dessa mycket bra och har en stark och värmetålig smörjfilm, men i en svalare standardmotor är det inte säkert att dessa oljor förbränns helt vilket kan ge ett slabbigare avgassystem.

När det gäller kvalitén på Biltemas oljor kan jag inte uttala mig eftersom det krävs ett laboratorium samt en anläggning för provkörning av motorer i bänk för att kunna påvisa skillnader i kvalitet gentemot andra fabrikanters oljor.

Däremot har jag kört med flera av Biltemas motoroljor, transmissionsoljor och tvåtaktsoljor under ett antal år på fordon som inte bara körs på enstaka rallyn, utan som körs dagligen och året runt. Oljorna fungerar utmärkt - både mineral, del- och helsyntet.

Jim Lundberg

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Läckande förgasare på Husqvarna Drömbåge

3 kommentarer

Hence84: Hej och tack för svaren! Jag har nu undersökt lite mer och tagit bort felkällor, byggde en egen liten tank så jag kan se vad som händer när jag kopplar på bensinen. Hittade läckaget, är där...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842