Stum Volvo B18 efter kolvringsbyte

Stum Volvo B18 efter kolvringsbyte

Publicerad

Fråga: Hej. Har bytt kolvringar på min B18 men när jag satt tillbaka allt då går inte motorn runt. Den går runt endast en cm men när den ska dra med kolvarna är den stum. När jag satt i kolvarna lär jag knacka i dem. Ägaren innan hade märkt kolvarna men märkningen försvann när dem låg i diesel så jag vet inte om jag satt kolvarna där de satt förut

Jocke

 

Svar: Nu vet jag inte om det är gjort mer än enbart kolvringsbyte. Om man byter ringar och samtidigt honat cylinderloppen (vilken man ska göra) så går motorn relativt tungt att dra runt då sträva ytor möts. Detta går snart över och det är då man säger att motorn är inkörd. Har man sedan monterat så kallade expanderringar (ringar med fjädrar bakom sig som trycker ringen hårdare mot loppet) kan motorn gå så trögt att man lätt kan tro att något är fel.

Ibland händer det att lagerskålarna hamnar fel till ram- och vevlager – eller att det har hamnat skräp mellan lagerskål och överfall/säte. Då kan motorn bli stum när man drar åt lagrens bultar. Volvos originalkolvar har instansade märkningar (A, B, C, D osv) vilket inte försvinner i ett dieselbad. På toppdecket i blocket (ytan där man lägger topplockspackningen) finns motsvarande märkningar instansade. En A-kolv ska då sättas i en A-cylinder och så vidare.

När man sätter ihop en motor är det bra att hela tiden känna efter att allt löper lätt. När man drar lageröverfall ska man samtidigt vrida lite på vevaxeln så att man direkt känner om det börjar kärva och kan avbryta.

Men frågan är om kolvringsgapen är tillräckligt stora i din motor. Tumregeln är en tiondels millimeter gap per tum cylinderdiameter. En Volvo B18 har som standard 84 mm cylinderdiameter och då bör gapet inte understiga 0,30 – 0,40 mm.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Är linolja bra?

5 kommentarer

Michael B: Kallpressad linolja penslar jag på all rost under bilen. Den tränger bäst in i rosten men torkar långsamt. Träskivan på släpvagnen penslar jag med kokt linolja den torkar snabbare och det blir som en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842