Stum Volvo B18 efter kolvringsbyte

Fråga: Hej. Har bytt kolvringar på min B18 men när jag satt tillbaka allt då går inte motorn runt. Den går runt endast en cm men när den ska dra med kolvarna är den stum. När jag satt i kolvarna lär jag knacka i dem. Ägaren innan hade märkt kolvarna men märkningen försvann när dem låg i diesel så jag vet inte om jag satt kolvarna där de satt förut

Jocke

 

Svar: Nu vet jag inte om det är gjort mer än enbart kolvringsbyte. Om man byter ringar och samtidigt honat cylinderloppen (vilken man ska göra) så går motorn relativt tungt att dra runt då sträva ytor möts. Detta går snart över och det är då man säger att motorn är inkörd. Har man sedan monterat så kallade expanderringar (ringar med fjädrar bakom sig som trycker ringen hårdare mot loppet) kan motorn gå så trögt att man lätt kan tro att något är fel.

Ibland händer det att lagerskålarna hamnar fel till ram- och vevlager – eller att det har hamnat skräp mellan lagerskål och överfall/säte. Då kan motorn bli stum när man drar åt lagrens bultar. Volvos originalkolvar har instansade märkningar (A, B, C, D osv) vilket inte försvinner i ett dieselbad. På toppdecket i blocket (ytan där man lägger topplockspackningen) finns motsvarande märkningar instansade. En A-kolv ska då sättas i en A-cylinder och så vidare.

När man sätter ihop en motor är det bra att hela tiden känna efter att allt löper lätt. När man drar lageröverfall ska man samtidigt vrida lite på vevaxeln så att man direkt känner om det börjar kärva och kan avbryta.

Men frågan är om kolvringsgapen är tillräckligt stora i din motor. Tumregeln är en tiondels millimeter gap per tum cylinderdiameter. En Volvo B18 har som standard 84 mm cylinderdiameter och då bör gapet inte understiga 0,30 – 0,40 mm.

Jim Lundberg

Rulla till toppen