Kopplingsproblem på Monark M300

Fråga: Hej, har en Monark M 300 med CZ-motor, och problem med kopplingen, hade gjort rent allt och bytt olja och allt fungerade, men när jag provade efter tre veckor så var det stumt och vajern gick av, kändes som det var ihoplimmat. Nu har jag fått loss det men den frikopplar inte helt och spänner jag hårdare så går det inte att kicka igång. använder Classic SAE 50.

Karl-Erik Hermansson

 

Svar: Monark rekommenderar SAE 50 (SAE 40 vintertid) till M300 så det är rätt oljetyp som du har hällt i. Om alla delar i kopplingsmekanismen är i bra skick så ska kopplingen frikoppla utan problem. Ett relativt vanligt fel är att det bildas en grop i koppningsaxeln (nr 20) där tryckstången (nr 15) ligger mot vilket kan leda till att det går tungt att frikoppla eftersom tryckstången ligger nere i gropen och måste glida upp ur denna vid frikopplingen.

Alla kopplingar måste ha ett visst spel så att lamellerna tillåts att tryckas mot varandra utan att något hindrar dem. Detta justeras med skruven (nr 18) i kopplingens centrum. Om kopplingskorgen och dess nav har fått djupa hack kan lamellerna fastna i dessa när man ska frikoppla så att den inte separera som de ska (nedre bilden).

En variant kan vara att kopplingsfjädrarna (nr 9) är dragna så hårt med sina muttrar (nr 11) att fjädrarna bottnar (varven går ihop) när man frikopplar. Då får man lossa lite på muttrarna. Skeva lameller kan också orsaka att kopplingen inte frikopplar helt.

Jim Lundberg

Kopplingsproblem på Monark M300
Om kopplingskorgen blivit sliten och djupa hack har uppstått (pilarna) i kanten av korgen så kommer lamellerna att få svårt att röra sig från varandra vid frikoppling. (Tomos på bilden)
Kopplingsproblem på Monark M300
Här är en instruktion på hur hur kopplingen justeras på M200 och M300. Tack Anders Österberg för denna!
Rulla till toppen