Kopplingsproblem på Monark M300

Kopplingen till CZ 150 cc

Kopplingsproblem på Monark M300

Publicerad

Fråga: Hej, har en Monark M 300 med CZ-motor, och problem med kopplingen, hade gjort rent allt och bytt olja och allt fungerade, men när jag provade efter tre veckor så var det stumt och vajern gick av, kändes som det var ihoplimmat. Nu har jag fått loss det men den frikopplar inte helt och spänner jag hårdare så går det inte att kicka igång. använder Classic SAE 50.

Karl-Erik Hermansson

 

Svar: Monark rekommenderar SAE 50 (SAE 40 vintertid) till M300 så det är rätt oljetyp som du har hällt i. Om alla delar i kopplingsmekanismen är i bra skick så ska kopplingen frikoppla utan problem. Ett relativt vanligt fel är att det bildas en grop i koppningsaxeln (nr 20) där tryckstången (nr 15) ligger mot vilket kan leda till att det går tungt att frikoppla eftersom tryckstången ligger nere i gropen och måste glida upp ur denna vid frikopplingen.

Alla kopplingar måste ha ett visst spel så att lamellerna tillåts att tryckas mot varandra utan att något hindrar dem. Detta justeras med skruven (nr 18) i kopplingens centrum. Om kopplingskorgen och dess nav har fått djupa hack kan lamellerna fastna i dessa när man ska frikoppla så att den inte separera som de ska (nedre bilden).

En variant kan vara att kopplingsfjädrarna (nr 9) är dragna så hårt med sina muttrar (nr 11) att fjädrarna bottnar (varven går ihop) när man frikopplar. Då får man lossa lite på muttrarna. Skeva lameller kan också orsaka att kopplingen inte frikopplar helt.

Jim Lundberg

Om kopplingskorgen blivit sliten och djupa hack har uppstått (pilarna) i kanten av korgen så kommer lamellerna att få svårt att röra sig från varandra vid frikoppling. (Tomos på bilden)

Här är en instruktion på hur hur kopplingen justeras på M200 och M300.

Tack Anders Österberg för denna!

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

ILO Piano som rasslar på kopplingssidan

8 kommentarer

LTA: Jag ska byta packboxen om några dar. Här är en liten video på mitt underverk. Låter den som den ska? https://www.youtube.com/watch?v=YT-BqUUVE9U Mvh. Daniel

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842