Minska hålet i ett munstycke

Munstycksbrotschar. Små trekantiga nålar med vassa hörn med vilka man på ett kontrollerat sätt kan öka storleken på förgarasmunstycken.

Minska hålet i ett munstycke

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Ett par frågor, jag har ett par munstycken som någon har borrat upp för mycket, kan man minska hålet lite så att bensinen inte rinner så fort igenom eller är det skrot?

Det gäller tändningen, när exakt kommer gnistan från brytarna, kommer den direkt när de börjar öppna eller måste de vara öppna 1mm eller så när gnistan kommer, för de måste väl vara helt fria från varandra innan gnistan kommer

Mvh Anders

 

Svar: Man kan testa med att avfetta munstycket noga och därefter löda igen hålet med lödtenn. Sedan får man borra upp det tills det är lagom. Men detta är ett precisionsjobb där en hundradels millimeter kan göra skillnad. Dessutom är även längden på hålet av betydelse för flödet. Men misslyckas man kan man alltid löda om och testa igen. Helst ska man brotscha upp hålet med särskilda munstycksbrotschar.

När det gäller gnistans tidpunkt så uppstår gnistan precis när brytarna börjar öppna och det är också det man utgår från när man ställer tändningen. Om förtändningen ska vara 2 mm före övre dödläge är det exakt då som brytarna ska till att öppna.

Kondensatorns uppgift är att släcka den gnista/ljusbåge som annars skulle uppstå mellan brytarkontakterna när de öppnas. Ljusbågen leder ju ström och uppstår en sådan då blir gnistan både sen och svag. Ett normalt värde på brytaravstånd (=när de står maximalt öppna) är cirka 0,40 mm.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

ILO Piano som rasslar på kopplingssidan

8 kommentarer

LTA: Jag ska byta packboxen om några dar. Här är en liten video på mitt underverk. Låter den som den ska? https://www.youtube.com/watch?v=YT-BqUUVE9U Mvh. Daniel

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842