Trög koppling av osmord vajer?

Kopplingsaxel till EM 50. Om gropen efter tryckstången i flatsidan blir för djup kan det låsa upp kopplingen när man frikopplar så att det går väldigt trögt att frikoppla.

Trög koppling av osmord vajer?

Publicerad

Fråga: Kan en osmord wire göra så att en koppling på en mopedmotor känns trög och är seg på att gå tillbaka? På en av mina EM50 motorer är kopplingen som en dröm och på den andra upplevs den hård och är lite seg på att vilja släppa tillbaka. Man får hjälpa kopplingshandtaget genom att trycka fram det. Inte så mycket men lite grand. Det har varit så på flera av de EM50 motorer jag haft att kopplingen upplevs trög.

Den som jag har trög koppling på nu är nyrenoverad. Fjädrarna har inte spänts överdrivet mycket utan så mycket så att några gängor tittar fram. Fjädern vid pinnen som trycker på stången till kopplingen har sin fjäder där den ska och allt är rengjort och smort. Kopplingswiren är ny, men torr och inte infettad eller så. På den renoverade motorn har jag ställt in kopplingsarmen ovanpå motorn i de läge som rekommenderas i din bok Jim. På den motorn med lätt koppling står armen rakt åt höger.

Matte

 

Svar: Osmorda vajrar och vajrar som ligger i skarpa böjar kan gå väldigt trögt. Vissa vajrar finns med en invändig nylonslang som separera vajern från höljet och dessa klarar sig utan smörjning.

Kolla hur flatsidan av kopplingsaxeln ligger mot änden på tryckstången. Det är viktigare än hur kopplingsarmen står. Med kopplingen helt frikopplad (handtaget max indraget) så bör flatsidan ligga ungefär i 90 graders vinkel relativt tryckstången. Om vinkeln blir för tvär mellan flatsidan och stången så blir kopplingen trög (=fel geometri)

Kolla också att det inte är en djup grop i kopplingsaxelns flatsida. En om gropen är tillräckligt djup kommer stångens ände att gå ner där och låsa axeln tills stången tvingas i sidled ur gropen. Detta brukar kännas som ett "knäpp" i kopplingshandtaget när stången motvilligt halkar ur gropen när axeln vrider sig.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Blomqvist kör Safarirallyt

1 kommentar

alamo: Jag följde det lilla han körde vid årets upplaga av midnattssolsrallyt. Herre jäklar vad han fortfarande kan göra med pedaler och ratt,, ståpäls av guds nåde.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842