Victoria KR 25 som trycker ut olja

Victoria KR 25 som trycker ut olja

Publicerad

Fråga: Jag har en Victoria KR25. Jag kan inte hitta något ventilationshål i min oljepåfyllningsplugg eller någon annanstans på motorn. Hur är det tänkt att motorn skall hantera den expanderande varma oljan i växellådan? På min KR25 så trycker den upp oljan utvändigt runt oljepluggen när den blir riktigt varm. Ser att en tidigare ägare valt att montera en fiberpackning på pluggen för att täta men det kommer upp olja i alla fall. Jag oroar mig för packboxar och packningar i förlängningen.

Tacksam för svar :)

Henke

 

Svar: Det är inte ovanligt att gamla oljepluggar har bytts ut under årens lopp. Jag har inga uppgifter på om oljepluggen till KR 25 ska ha ett ventilationshål, men finns det inget där brukar det sitta (ofta dolt) i motorblocket. Det kan även ventilera genom hål som exempelvis det vid kopplingsmekanismen.

Det ska troligtvis sitta en fiberpackning (eller liknande) under pluggen då pluggarna ofta är utsatta för oljestänk från kugghjul och axlar. Vissa oljepluggar med ventilationshål har därför en liten "skärm" som ska hindra oljestänk från att nå upp i hålet.

Om det tränger upp olja runt oljepluggen så beror det troligtvis på att fiberpackningen är otät. Den lilla och långsamma tryckhöjning som uppstår i en växellåda när denna värms upp skadar varken packboxar eller packningar, men kan orsaka generande oljefläckar på garagegolvet.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Tog ni bort tejpen 1967?

3 kommentarer

Cruzze: Gjorde tvärtom när vi bodde i Storbritannien ett par år och hade vår svenska vänsterstyrda bil med oss. Då åkte gaffatejpen fram:-) /Cruzze

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842