Elproblem på Skidoo F3 600

Elproblem på Skidoo F3 600

Publicerad

Fråga: Hej! Har en Skidoo F3 600 -97 3 cylindrig och har problemet med att först slutade tempgivare, varvräknare och tankmätaren fungera. Lyse och baklyse har fungerat som vanligt, men nu när jag startade den så var lamporna döda också! Mina frågor är:

Vad kan ha hänt? Är det ljusspolen som sitter i svänghjulet eller kan det vara voltregulatorn? Eller kan det bara vara glapp någonstans? Sen undrar jag var kan voltregulatorn sitta någonstans? Tack på förhand!

/Patrik

Svar:

Hej Patrik!

Tack för frågan.

Du är absolut på rätt väg. Med största sannolikhet är det voltregulatorn i din Ski-Doo F3 som slutat fungera. Det som tyder på att så är fallet är att du skriver att de olika mätarna slutade fungera först. Och just mätarna är känsliga för fallande spänning. Strålkastare och övriga lampor lyser, men med reducerad effekt, även om strömspänningen blir lägre.

Av det enklare kopplingsschemat till en annan Ski-Doo syns att voltregulatorn (nr 19) är direkt kopplad till det som kallas "ljusspole" (nr 1) som sitter i anslutning till svänghjulet.

Dessvärre kan jag inte exakt säga var voltregulatorn sitter i din snöskoter då jag inte har någon sådan tillgänglig. Men i något äldre Ski-Doo brukar den lilla svarta burken sitta lite undanskymt på torpedväggen till höger om motorn och bakom transmissionskedjehuset.

Mitt tips är du skaffar ett kopplingsschema. Där ser du kablarnas färgbeteckningar. Med hjälp av dem hittar du säkert voltregulatorn.

Per Ericsson

 

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Tog ni bort tejpen 1967?

3 kommentarer

Cruzze: Gjorde tvärtom när vi bodde i Storbritannien ett par år och hade vår svenska vänsterstyrda bil med oss. Då åkte gaffatejpen fram:-) /Cruzze

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842