Tändningsproblem med omsvetsat svänghjul

Tändningsproblem med omsvetsat svänghjul

Publicerad

Fråga: Hej! Ingen tvåhjuling men en 3-cylindrig vattenkyld tvåtaktare på 700cc och 70hk vid ca 6000 rpm. Motorn 2SI 690l sitter monterad i en gummibåt med vattenjet. När föregående ägare hade den så lossnade muttern till startmotorn och rensade triggertopparna på svänghjulet. (CDI tändning med trigger och tre separata tändspolar)

Han har svetsat dit nya triggertoppar på svänghjulet, jag har startat motorn men det händer inget när jag ger gas. (Känns som att den går väldigt fett eller att tändningen står fel) Hur bifogar jag en bild?

Vad kan vara vettig förtändning på denna om jag strobar den? 20grader på låglast? Motorn har riktigt bra gnista på samtliga stift men frågan är om han har fått tändlägena rätt? Tillverkaren finns inte längre och jag har sökt igenom hela internet efter info utan framgång.

Jonas

 

Svar: Frågan är om motorn har fungerat efter reparationen som den förra ägaren gjorde. Jag har nästan ingen erfarenhet av CDI-system, men en motor, oavsett tändsystem, brukar starta och fungera även om tändningen står fel. För sen tändning ger tröttare och varmare motor och för tidig tändning ger stötig gång och risk för bakslag vid start. 20 grader låter lite sent, men då jämför jag med äldre tvåtaktare på två hjul.

Om det är "taggarna" som sitter i periferin som är dessa triggertoppar kan jag räkna till sju stycken. I min värld borde det bara finnas tre stycken och fördelade med 120 grader om det är en trecylindrig motor med samma delning mellan vevtapparna på vevaxeln. Exempelvis nr 1, 3 & 6 på bilden.

Nu kanske det ska vara sju triggertoppar, men en tanke är att det kanske bara fanns tre toppar från början men att svänghjulet kan ha haft markeringar för toppar på fler ställen. Om förra ägaren efter "rensningen" då hjulet lossnade kanske tolkade alla markeringar som en avbruten topp och svetsade nya toppar där han trodde att de suttit.

Fast jag lämnar över frågan till våra läsare som säkert kan reda ut det här.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

ILO Piano som rasslar på kopplingssidan

8 kommentarer

LTA: Jag ska byta packboxen om några dar. Här är en liten video på mitt underverk. Låter den som den ska? https://www.youtube.com/watch?v=YT-BqUUVE9U Mvh. Daniel

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842