Lufta ABS-bromsar

Lufta ABS-bromsar

Publicerad

Fråga: Hej, jag har en Volvo 940 med ABS-bromsar (låsningsfria bromsar). Var ute och åkte häromdagen när främre bromsskivan på högersidan plötsligt exploderade då skivan tydligen hade blivit för tunn. Oket blev skrot på den sidan. Har bytt skivor och ok men kolvarna på frambromsarna verkar inte vilja trycka ut? Observera att de funkade innan olyckan och att båda två helt plötsligt slutade ge bromsverkan efter incidenten. Blir heller ingen skillnad i bromspedal när man försöker lufta frambromsarna, dock kommer det LITE olja. Vad kan vara fel? Har kollat slangar och bytt huvudbromscylinder. Mvh Gustav

Svar: Det är möjligt att bromsskivan sprängdes på grund av att den var för tunn. De kan, även om det är ovanligt, också sprängas om kolvarna på en sida sitter fast. Då får skivan bara tryck från en sida och blir aningen böjd vid inbromsningar, i slutändan blir skivan utmattad och ger upp. En förklaring till att kolvarna sitter fast i sådana fall kan vara att de rostat fast efter ett stopp i bromsslangen, men lika gärna att dammskyddet till kolvarna gått sönder och att det kommit in smuts i kolvarna, vilket gjort att de kärvat fast.

Men för att svara på din fråga – det ska komma mer än bara lite olja. Om det inte kommer ganska flödigt beror det antingen på stopp någonstans (igensatta bromsslangar brukar vara största boven) eller att det finns luft någonstans, kanske runt ABS-enheten som styr de låsningsfria bromsarna.

Prova att lufta med en så kallad bromsluftare, en sådan som sätter tryck på bromssystemet. Skulle inte det lyckas kanske du behöver ta bilen till en verkstad och låta dem lufta bromsarna. Seriösa verkstäder brukar ha ganska avancerade luftare som både sätter tryck på systemet och vakuumsuger det samtidigt. Det kostar några hundralappar men då får du bort all luft ur systemet.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Tog ni bort tejpen 1967?

3 kommentarer

Cruzze: Gjorde tvärtom när vi bodde i Storbritannien ett par år och hade vår svenska vänsterstyrda bil med oss. Då åkte gaffatejpen fram:-) /Cruzze

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842