Nyrenoverad Husqvarna Flinta som slirar på kopplingen

Nyrenoverad Husqvarna Flinta som slirar på kopplingen

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Har renoverat en Husqvarna Flinta. Har bytt från remdrivning till kedjedrivning (så kallad ombyggnadssats). Har bytt allt i motor som lager, fjädrar, radialtätningar och hällt i SAE 20-olja, shimsat kopplingsarmen till mellan 10-15mm. Mitt problem är att den tar väldigt långt ut på handtaget och det går inte att justera det mer, och att den slirar där. Vad göra?

/Donald

 

Svar: Om jag förstått rätt så verkar det vara så att om du bara rör det minsta vid kopplingshandtaget så börjar det att slira/frikoppla. Om nu kopplingsarmen på motorn har en frigång på 10 – 15 mm och att kopplingshandtaget har en frigång på 1 – 2 mm så är ju allt justerat som det ska.

Återstår då om lamellerna löper lätt i kopplingskorgen. Jag har varit med om att nya fiberlameller utan stålstomme, som i Flintan, kan löpa relativt tungt i sina spår. Då kan de mycket väl hänga upp sig så att kopplingsfjädrarna inte rår att trycka ihop lamellpaketet helt.

Sedan måste ju samtliga lameller bara absolut plana för att kontaktytan mellan dem ska bli så stor som möjligt. När man byter till nya lameller brukar det ganska snabbt bli aktuellt att släppa lite på kopplingsvajern när man nött ner "topparna" på lamellerna. Det kan ju vara så i ditt fall att det ska köras in – ungefär som med nya bromsar vilka kan ta rätt uselt första gångerna man bromsar. Jag förutsätter att du har rätt mängd olja i motorn – det vill säga 5 deciliter. Kolla även att den innersta stållamellen verkligen har glidit in på navet och inte hängt upp sig under det.

Jim Lundberg

Kopplingsarmen ska ha en frigång på 10 - 15 mm om allt är rätt och detta justeras med shims inne vid kopplingens centrum. Byte till en ny packning av annan tjocklek till kåpan kan kräva en justering - och byte av lameller.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Tog ni bort tejpen 1967?

3 kommentarer

Cruzze: Gjorde tvärtom när vi bodde i Storbritannien ett par år och hade vår svenska vänsterstyrda bil med oss. Då åkte gaffatejpen fram:-) /Cruzze

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842