Nyrenoverad Husqvarna Flinta som slirar på kopplingen

Fråga: Hej Jim. Har renoverat en Husqvarna Flinta. Har bytt från remdrivning till kedjedrivning (så kallad ombyggnadssats). Har bytt allt i motor som lager, fjädrar, radialtätningar och hällt i SAE 20-olja, shimsat kopplingsarmen till mellan 10-15mm. Mitt problem är att den tar väldigt långt ut på handtaget och det går inte att justera det mer, och att den slirar där. Vad göra?

/Donald

 

Svar: Om jag förstått rätt så verkar det vara så att om du bara rör det minsta vid kopplingshandtaget så börjar det att slira/frikoppla. Om nu kopplingsarmen på motorn har en frigång på 10 – 15 mm och att kopplingshandtaget har en frigång på 1 – 2 mm så är ju allt justerat som det ska.

Återstår då om lamellerna löper lätt i kopplingskorgen. Jag har varit med om att nya fiberlameller utan stålstomme, som i Flintan, kan löpa relativt tungt i sina spår. Då kan de mycket väl hänga upp sig så att kopplingsfjädrarna inte rår att trycka ihop lamellpaketet helt.

Sedan måste ju samtliga lameller bara absolut plana för att kontaktytan mellan dem ska bli så stor som möjligt. När man byter till nya lameller brukar det ganska snabbt bli aktuellt att släppa lite på kopplingsvajern när man nött ner ”topparna” på lamellerna. Det kan ju vara så i ditt fall att det ska köras in – ungefär som med nya bromsar vilka kan ta rätt uselt första gångerna man bromsar. Jag förutsätter att du har rätt mängd olja i motorn – det vill säga 5 deciliter. Kolla även att den innersta stållamellen verkligen har glidit in på navet och inte hängt upp sig under det.

Jim Lundberg

Nyrenoverad Husqvarna Flinta som slirar på kopplingen
Kopplingsarmen ska ha en frigång på 10 – 15 mm om allt är rätt och detta justeras med shims inne vid kopplingens centrum. Byte till en ny packning av annan tjocklek till kåpan kan kräva en justering – och byte av lameller.
Rulla till toppen