Montera tändningslås och varvräknare på Crescent Compact

Tändningslåset kopplas mellan den svarta kabeln och jord. Funtionen blir dock bakvänd jämfört med tändningslås med batteritändning. Hä blir funktionen så att när låset sluter strömmen så stannar motorn och omvänt.

Montera tändningslås och varvräknare på Crescent Compact

Publicerad

Fråga: Hej har en Crescent 1189 med en tvåväxlad Sachs (kick och handväxel) undrar om man skulle kunna montera ett startlås (nyckel) och en varvtalsmätare på den.

Emrik

 

Svar: Ett tändningslås är enkelt att montera. Den svarta kabeln som kommer ur motorn går upp till dödarknappen på styret. Om denna jordas så stannar motorn. Om man kopplar in ett tändningslås med nyckel så kopplar man in tändningslåset mellan den svarta kabeln och jord (ramen). Det gäller bara att hitta ett tändningslås som ger kontakt i ett läge där nyckeln går att ta ur.

När det gäller varvräknaren så beror det på vilken typ man använder. MCB hade en typ av varvräknare på bland annat E-Type som man kopplade in på strömkabeln (gul) från motorn och på så vis fick både ström och impulser som den omvandlade till varvtal.

Men det finns en annan variant av varvräknare som man ansluter till den svarta kabeln som då räknar impulser från brytarkontakterna. Den typen av varvräknare kräver dock även en drivspänning (likström).

Jim Lundberg

Kopplingsschema för MCB E-Type med en typ av varvräknare som både drivs av växelströmmen från ljusspolen (gul kabel) och räknar dess pulser.

Andra varvräknare mäter pulserna från brytarkontakterna men behöver då en likströmsmatning som driver dem.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Eskilstuna Veterandag 2019: snart dags

2 kommentarer

Jim Lundberg: Kul att höra Nizze! Gjorde en del fynd det lilla jag hann springa runt.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842