Oljeläckage på Husqvarna Flinta

Husqvarna Flinta. A=Påfyllning, B=Avtappning, C=Nivåplugg.

Oljeläckage på Husqvarna Flinta

Publicerad

Fråga: Hejsan, jag har en Husqvarna Lyx från 1963 med flinta husqvarnamotor (remdrift) som jag grejar med för fullt och har fått fart på. Har bara ett bekymmer kvar. Den droppar ut växellådsolja. Står den kall så är det några droppar/dygn. Problemet kommer precis under motorn.

När moppen står på stödet, droppar det mer eftersom den lutar så. Står den rakt kanske knappt en droppe/dygn. Upptäckte att på växellådssidan är det ett hål längst ner till nästa del av motorn, och jag kan med nästan all sannolikhet säga att läckan är precis i centrum under mopeden. Men vet inte varför. Vore tacksam för svar.

Mvh Erik

 

Svar: Börja med att konstatera exakt var oljan kommer ut. Tvätta av motorn undertill med avfettning och torka torrt. Kolla med jämna mellanrum var oljan först tränger ut. Först då kan man sätta in motåtgärder. Väntar man för länge med kontrollerna kan oljan hinna sprida ut sig och då kan det vara svårt att se exakt var den kommer ifrån.

Vissa treväxlade flintamotorer har en snarlik växelmekanism som treväxlade sachsmotorer där en dragstång sticker ut från centrum av den utgående axeln och där kan det läcka olja på sachsmotorerna om mopeden ställs på sidostödet så att den lutar åt vänster. Detta är ett "inbyggt" fel på sachsmotorerna som möjligtvis kan uppstå på flintamotorerna. Botemedlet verkar då vara att man ställer mopeden så rakt det går (centralstöd).

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Eskilstuna Veterandag 2019: snart dags

2 kommentarer

Jim Lundberg: Kul att höra Nizze! Gjorde en del fynd det lilla jag hann springa runt.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842