Det smäller i bakbromsen på Husqvarna Cornette

Det smäller i bakbromsen på Husqvarna Cornette

Publicerad

Fråga: Bakbromsen på min Husqvarna Cornette 4246 från 1961 smäller då jag bromsar vid körning. Vid stillastående fungerar bromsen, enligt mig, som den bör. Bromsen tar nog men hackar till några gånger innan mopeden slutligen saktar farten som den ska. Vad kan detta bero på?

Jan Lindholm-Vahtera

 

Svar: Det kan vara flera anledningar till att det smäller till vid inbromsning. Den enkla varianten är att muttern på hjulaxeln inte är helt åtdragen så att bromssköldens momentarm (pilen) kan vicka lite mot tappen i baksvingen. Då kan det smälla till lite vid första inbromsningen.

Det kan även vara så enkelt att det behövs smörjas lite och då är det excenterns (nr 24) bussning i skölden som kan vara torr. An förståeliga skäl måste man vara försiktig när man smörjer delar i bromsarna och här får man bara dra på ett tunt lager koppar- eller aluminiumpasta.

Man kan även stryka på lite pasta på själva excentern där den trycker mot backarna samt på sköldens ankarbult på motstående sida. Om smörjning inte hjälper är det troligtvis något som är utslitet och närmast till hands är då excenterns axel i skölden samt bussningen den löper i.

Kolla även att beläggen på backarna inte håller på att lossna. Om så sker kan bromsarna antingen låsa sig - eller helt sluta fungera, och inget av detta vill man råka ut för när man är ute och kör. Har man bytt till nya belägg bör man fasa av kanten på beläggens kortsidor till cirka 45 grader. annars kan bromsarna hugga och det kan lossna bitar ur denna kant.

Jim Lundberg

Om man har lagt på nya belägg bör man fasa av 90-graderskanten på kortsidan av beläggen (pilarna) till cirka 45 grader.

Annars kan det brytas loss bitar av beläggen i det vassa hörnet som kan få bromsarna att hugga.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredag på Mopedernas Woodstock 2019

4 kommentarer

Jim Lundberg: Nä - jag bara tryckte tillbaka den. Det sade bara klick . Det var vajert, liksom.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842