Tändningsproblem på M 51

Fråga: Hej Jim, Hade en hel del konstigheter när jag skulle köra igång min renoverade M51 med 15mm Bing sittande nu på en passande rostfri (!) krök monterad på en ej längre astmatiskt sugrör cylinderport. Dock M51:an tänkte inte starta trots att brytare inställt som på min andra M51 på 0,4 mm gav rätt tändpunkt på 2,2 mm förtändning, -Abriss- 9 mm samt ny konding och tändkabel dock med en suspekt gnista som var en gång bra och sedan misstänksam. Sen startade den med borrmaskinens hjälp och vrålade som det ska och med bra respons på gasen dock bara i 15 sekunder. Sedan no-flash-at-all !

Tändspolen är troligen boven och kanske något gick fel när den nya tändkabeln med rätt värmekapacitet, het, kort och snabb löddes på plats på den gamla spolen? Nu funderar jag elektronik vs beprövad stenålder dock med en bättre isolerade tändspole i 400 kr klassen? Vad rekommenderar experterna för en Bosch M51 tändsystem? Jag såg ett VEC-system som tyvärr inte finns på lager hos Ettans mopeder. Vem vet mer?

Peter Adrian

 

Svar: Jag skulle först och främst byta ut den gamla mot en nytillverkad – eller linda om den gamla tändspolen. Köp ingen NOS (New Old Stock) då dessa kan dra i sig fukt och vara förstörda på insidan trots att de aldrig suttit i en motor.

Jag har kört i alla år med brytarsystem utan att råkat ut för något problem annat en (en) förgasarsmäll i min Monarped för några år sedan. Brytarkontakter håller många tusen mil och då man idag inte brukskör med gamla fordon innebär det många års användning.

Jag har en elektronisk tändspole av den typen som du nämner i min E-Type som jag långtidstestar och den fungerar bra men har en förmåga att sluta ge gnista om tomgången är för låg. Detta är inget större problem annat än att jag inte kan ställa ner tomgången så lågt – då tvärstannar motorn.

Jim Lundberg

Rulla till toppen