Tändningsproblem på M 51

Det kan se lite tomt ut innanför svänghjulet när man monterat en elektronisk tändspole som inte behöver brytare och kondensator.

Tändningsproblem på M 51

Publicerad

Fråga: Hej Jim, Hade en hel del konstigheter när jag skulle köra igång min renoverade M51 med 15mm Bing sittande nu på en passande rostfri (!) krök monterad på en ej längre astmatiskt sugrör cylinderport. Dock M51:an tänkte inte starta trots att brytare inställt som på min andra M51 på 0,4 mm gav rätt tändpunkt på 2,2 mm förtändning, -Abriss- 9 mm samt ny konding och tändkabel dock med en suspekt gnista som var en gång bra och sedan misstänksam. Sen startade den med borrmaskinens hjälp och vrålade som det ska och med bra respons på gasen dock bara i 15 sekunder. Sedan no-flash-at-all !

Tändspolen är troligen boven och kanske något gick fel när den nya tändkabeln med rätt värmekapacitet, het, kort och snabb löddes på plats på den gamla spolen? Nu funderar jag elektronik vs beprövad stenålder dock med en bättre isolerade tändspole i 400 kr klassen? Vad rekommenderar experterna för en Bosch M51 tändsystem? Jag såg ett VEC-system som tyvärr inte finns på lager hos Ettans mopeder. Vem vet mer?

Peter Adrian

 

Svar: Jag skulle först och främst byta ut den gamla mot en nytillverkad – eller linda om den gamla tändspolen. Köp ingen NOS (New Old Stock) då dessa kan dra i sig fukt och vara förstörda på insidan trots att de aldrig suttit i en motor.

Jag har kört i alla år med brytarsystem utan att råkat ut för något problem annat en (en) förgasarsmäll i min Monarped för några år sedan. Brytarkontakter håller många tusen mil och då man idag inte brukskör med gamla fordon innebär det många års användning.

Jag har en elektronisk tändspole av den typen som du nämner i min E-Type som jag långtidstestar och den fungerar bra men har en förmåga att sluta ge gnista om tomgången är för låg. Detta är inget större problem annat än att jag inte kan ställa ner tomgången så lågt – då tvärstannar motorn.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredag på Mopedernas Woodstock 2019

4 kommentarer

Jim Lundberg: Nä - jag bara tryckte tillbaka den. Det sade bara klick . Det var vajert, liksom.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842