Husqvarna Cornette som tappat gnistan

Abrissmåttet "A" mäts precis i det ögonblick då brytarna ska till att öppna.

Husqvarna Cornette som tappat gnistan

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Har en Husqvarna Cornette från 1961 som ger mig huvudbry. Har renoverat motorn med nya lager och packboxar för den ville inte gå ordentligt och var svårstartad. Nu vill den inte alls. Har bytt ut Stefasystemet mot det Boschsystem som också satt på äggmotorerna.

Har fin gnista när jag kickar med stiftet utanför cylindern men den försvinner helt när stiftet sitter i om än aldrig så lite. Har kollat med strobelampa och det blir inte ens en enda blink då. Det är NOS Bosch brytare och jag bytte till en NOS kondensator utan resultat. Kan defekt spole ge dessa problem eller kam det vara fel på abriss som ger detta problem?

Med vänlig hälsning

Fredrik

 

Svar: Egentligen borde stroboskoplampan triggas lättare om tändstiftet sitter på plats i motorn eftersom kompressionen gör att tändspänningen höjs – i alla fall om stroboskoplampan har en induktiv givare som inte belastar tändspolen.

Men under förutsättning att alla delar är okej så är det abriss (fältbrytningsavståndet) man ska sikta in sig på. Abrissmåttet är det mått som mäts mellan en magnet och ena polskon på tändspolen i det ögonblick som brytarna öppna. Det är abriss som styr gnistans styrka.

Abrissmåttet på din motor, oavsett om det är Stefa eller Bosch, ska vara 9 – 12 mm. Abrissmåttet styrs av brytaravståndet och förhållandet är omvänt – ökar man brytaravståndet så minskar abriss och tvärtom. Brytaravståndet ska vara 0,30 – 0, 35 mm (Stefa) eller 0,30 – 0,40 mm (Bosch).

Om brytarna är riktiga ska man med rekommenderat brytaravstånd hamna rätt med abriss – inom 9 – 12 mm i detta fall. Om det inte går att få till detta är brytarna slitna, stukade eller av fel modell.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

ILO Piano som rasslar på kopplingssidan

8 kommentarer

LTA: Jag ska byta packboxen om några dar. Här är en liten video på mitt underverk. Låter den som den ska? https://www.youtube.com/watch?v=YT-BqUUVE9U Mvh. Daniel

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842